5 sep. 2007

Ser man på

"Det är Folkhälsoinstitutet som, efter vederbörlig utredning, kan leda i bevis att den som är, eller känner sig som, ofrivilligt ensam utan någon att tala med om sina bekymmer, kriser i familjen, eller bara dricka kaffe eller gå på bio med, mår psykiskt sämre än den som, med utredningens ord, har ett adekvat ”socialt kapital”."

Cordelia Edvardson i Svds Kolumnen om överbetalda självklarheter.

Det verkar till och med som om människor behöver kärlek och gemenskap. Would you believe....

Jag har en annan banbrytande upptäckt:

Experter och utredare som känner att de har ont om jobb och projekt, löper större risk att hemfalla åt att "slå in öppna dörrar", dvs konstatera saker som att: Gräset är grönt.
Dessa rapporter får då en hög plattityd- och tautologi-kvot.

;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du, nu är jag rädd för att du tycker jag fjäskar..men du skriver verkligen kanonbra inlägg. :) Ursäkta att jag liksom fastnat på din blogg. Jag lovar att jag snart tar lite kommentarsemester... öh.. ehh..förresten jag lovar ingenting som jag inte kan hålla. F´låt.

Men nu kanske du blir kaxiga Z igen ;) Kan då påminna om bibelordet i Romarbrevet 12 (tror jag) om att vi ska ha en korrekt bild av oss själva och inte skryta. (Ej exakt de orden men andemeningen iaf.) Så nu tog jag udden av mitt smicker och saker är tillbaka till början igen innan jag skrev detta...

Kanske jantelagen som påverkar...Luther..(!!??)

Z sa...

jante funkar i katolska kyrkan också, man är ju bara katolik, liksom ;)

Egentligen ska jag inte ta åt mig äran. Inte för idag. Cordelia Edvardson har en sådan kanonkolumn i Svd att jag blir alldeles lycklig. Var tvungen att sätta strålkastarljus på hennes alster.

Skicka en kommentar

Sjung ut