13 aug. 2007

Tankeläsning blir svårt

Försöker, för omväxlings skull, skriva något hoppingivande om framtiden och den personliga integriteten.


Kanske finns redan någon typ av tankeläsning, genom en uteslutningsmetod, vet inte vilken men vilt gissat:

Titta på fem bilder med olika motiv, en bild åt gången med elektroder fastspända på huvudet och reaktionerna mäts. De blir olika. Om man sparar dessa reaktioner i ett minne kanske man vid ett senare tillfälle kan komma på en person med att tänka en av dessa fem tankar.

Ruskigt scenario.


Men sedan har vi egna bilder i huvudet, hela tiden, nästan dygnet runt.
Tänker mig att den som är född blind har ljudbilder i huvudet.

Tror att det blir för svårt att läsa av dem och "rita av" dem.
Varför tror jag det?


Tänk er en bild på vad som helst, en cirkel, en person, ett djur, en strand. Vad ni vill.
Försök att analysera den genom att hålla kvar och betrakta.

Just det.

Det där med att hålla kvar en bild så att den "står stilla"......
Att frysa den....

Omöjligt för mig i alla fall.


Bilder i huvudet verkar flimra förbi mest hela tiden och vara kvar i..... tja, en mikrosekund.

Ska man kunna spara det?
Tror inte jag.


Detta kanske kan trösta en då man läser Computer Swedens artikel: Storebror i fickan

9 kommentarer:

Jan Thurin sa...

Hur ruskigt skulle du tycka det vara att någon kan läsa dina tankar?

Finns det en mackapär som gör detta så finns det hur mycket lagringsutrymme som helst.

Just det...även de tankarna.

Ms Garbo sa...

Jo, rfids kan sannerligen missbrukas, huvva...

Ibland är det lätt att bli paranoid av alla register där alla köp registreras, kameror i tunnelbanan och på vägar och torg och ... ja...

Om en politisk vilja fanns, t.ex. i en diktatur, skulle det inte vara lätt att bedriva motståndsrörelse, det kan vi ju konstatera.

Z sa...

ms Garbo
Huvudet på spiken. Hur ska man kunna bedriva proteströrelser, opposition, forska fram nya uppfinningar etc...
om konkurrenterna hela tiden kan anmäla en för staten?

Jan
Men hur kan en mackapär sammanfoga enbild som mååååååånga hjärnceller tillsammans bygger upp?
Och hur skulle den veta just vilka av miljardertals celler som jobbar med denna bild?

Jan Thurin sa...

Jag fascineras mer av ruskigheten än av de tekniska lösningarna. Jag vet t.ex väldigt lite om hur en TV fungerar.

Jag vet däremot att om tankar kan läsas så uppstår ett helt nytt samhälle.

Josef Boberg sa...

"Försöker, för omväxlings skull, skriva något hoppingivande om framtiden och den personliga integriteten."

Lovvärt, verkligen... - men blir Wi ej av med det mesta av den personliga integriteten redan som små barn ?

Anonym sa...

Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

patialalegitimate sa...

LOAN OFFER TO SERIOUS PEOPLE
Do you need a quick loan?
Have you been denied a bank loan?
Do you need a loan during this pandemic?
interest rate of 2% no matter your location
Do you need a loan to solve your financial problems?If so, then you are in luck because my company lends for a short time and the interest rate is low. If you are interested, Kindly reply to us at (Whats App) number:+919394133968 patialalegitimate515@gmail.com Mr Jeffery.

Anonym sa...

Är du ny på aktie- och kryptovalutahandel och vill bli framgångsrik i din handel om ja, ta hjälp av den mest jordnära och pålitliga experthandlaren Jag har hanterat handelskonto ett tag nu och jag kan stolt säga att jag gör bra uttag månadsvis på $2500 Vänligen svara tillbaka för mer information om hur du handlar. Kontakta via whatsapp +447883246472 e-post: tdameritrade077@gmail.com

Anonym sa...

Letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, bolån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

Skicka en kommentar

Sjung ut