6 aug. 2007

Lögn & konspiration - det vi pysslar med varje dag

Med anledning av svd-artikeln om ny EUgrundlag som inskränker yttrandefriheten:

En av de fem mest lästa bloggarna inom kategorin filosofi/religion på bloggtoppen.se heter UUAA radio. Den innehåller visst över 800 konspiratoriska artiklar och ger sin bild av det som "sker bakom kulisserna". Intressant att botanisera i när man har tid.

De allra flesta konspirationsteorier har jag minst sagt lite svårt för, många människor skrattar åt dem för de låter så helvilda. Men inte alla.
Vilka är det då jag tror på? Vet inte, men ATT konspirationer och sammansvärjningar existerar är jag helt säker på.

Jag är ju en av alla som leder dem.
Varje gång jag och andra människor undanhåller relevant information, ljuger etc,
så konspirerar vi. Folk får då inte tillgång till fakta som de kan behöva. Konspiration hör i högsta grad till vardagen.

Tar ett banalt vitlögn-exempel:
"Fin kostym du har köpt"
säger man till någon som är klädd i en gräslig färg, för att göra honom glad och för att slippa en lång diskussion. Men han är kanske på väg till en viktig antällningsintervju där de i hemlighet skrattar åt honom. Han förstår ingenting. Han fick ju komplimanger på vägen till intevjun!

Nuförtiden försöker jag variera mina uttalanden, så att åtminstone LITE obekväm sanning sipprar in i samtalet ;) ;). Samtidigt som jag ger komplimanger om annat (överdiplomatisk? feg?), så att jag ändå ger mina medmänniskor självförtroende. Uuuuursvårt det här med obekväma sanningar. I alla fall för mig. Jobbar på det.

Politiker och andra mäktigheter är också människor. De kan också ljuga. Bara det att konsekvenserna med vilseledning och allt, blir så enorma då.
Visst har regeringar samt multinationella företag konspirerat. Varför inte? Precis som mannen på gatan som gjorde det i tisdags. Tyvärr. Det är svårt att hitta extra-mega-hederliga aspiranter till maktjobb. För att få dessa jobb krävs vassa armbågar och inte folk som kan vänta i köer (jag önskar att vi kunde få makthavare som var mer enkla, ödmjuka o försynta!)

Det enda man kan göra åt saken är att ha större kontroll och insyn till makten.
Insyn för den vanlige lille medborgaren.
Yttrandefriheten är livsviktig.
Vissa avslöjanden kommer t ex bara fram genom bloggar.
Mycket som skrivs i bloggar är säkert skräp, men det konstiga är att viss information, som folk vid makten inte vågar yttra (för att de är släkt med brottslingar, kan förlora sin höga lön etc etc) kommer fram i just detta medium! Hur mycket har man inte undanhållits tidigare?

Var gör då den inbitne konspirations-teoretikern fel? Varför låter det ofta så extremt när han/hon resonerar?
För att sanningen är galnare än vi tror?
Eller för att konspirationsteoretikern tillskriver de olika hemliga sammanslutningarna - t ex Frimurarorden, CIA, KGB - alltför stor makt.?
De flesta hemliga grupper det skrivs om känner jag inte till.
Men jag vet att människan har begränsningar. Stora begränsningar. En hemlig sammanslutning har t ex inte förmågan att tillsätta alla presidenter hittills i USA. Det kan jag inte alls tänka mig. Nej.

Men det viktigaste jag ville ha fram är alltså skyddet av den essentiella yttrandefriheten och insynen

6 kommentarer:

Mikael Wälivaara sa...

Hej Z och tack för uppmärksamheten!
Ja, du kan i alla fall trösta dig med att du är mindre misstänksam än till exempel Winston Chruchill, Woodrow Wilson och John F. Kennedy -- de var helt övertygade om att den politiska verkligheten kontrollerades av hemliga, oerhört mäktiga, ondskefulla sällskap. Men vad visste de? ;-)

Det räcker egentligen med att du sätter dig in i den mest uppenbara och i vardagen mest påtagliga konspirationen, den som rör våra pengar och banker. Om hela vårt globala penningsystem kontrolleras av en liten grupp privatpersoner och deras banker, och att drivkraften är spekulationer och fiktiva börsvärden där de sätter värdena och räntorna, får det dig att känna dig trygg? Får det dig att känna att det finns demokratisk kontroll?

Eller i den andra extremen, små konspirationer, som att familjen Bush har privata affärsrelationer med familjen bin Laden, utan att detta undersöks och diskuteras. Gör det att du kanske blir lite mer kritisk till 11 september?
Eller att farfar Bush, Prescott, dömdes för att ha gjort affärer med nazisterna i Tyskland och var bankir för deras tyske huvudsponsor, Thyssen, men senare, trots detta, blev senator. Vad säger det om vilka värderingar som härskar i det absoluta toppskiktet?

Så där kan man hålla på, om man har en konspiratorisk blogg som min...

Men, det jag ändå vill markera, när du säger att min blogg är "kul att botanisera i", vilket i och för sig är ett sätt att närma sig den, så är det för mig blodigt allvar. Jag är övertygad om att vår frihet är akut hotad och att det som händer just nu, under förespegling att det handlar om att skydda oss ifrån onda muslimska terrorister, egentligen är en mycket långsiktig plan att en gång för alla avskaffa allt vad demokrati heter, övervaka och kontrollera alla medborgare och internera eller på andra sätt göra sig av med alla obekväma.

Så jäkla kul är det alltså inte, från mitt perspektiv...
Hälsar
Mikael Wälivaara

Z sa...

Ändrar till: intressant att botanisera i.

Keep up the good work.

Mikael Wälivaara sa...

Tack detsamma!
Men det behöver du verkligen inte göra. Hellre att vi vaknar i glädje och beslutsamhet än i skräck och handlingsförlamning.
MW

Mikael Wälivaara sa...

PS: Och ateist är jag inte, vilket jag hoppas framgår.
Även när det gäller det konspiratoriska så är jag övertygad om att det finns en religiös/ockult sammanbindande faktor.
Det är därför som jag är så kritisk mot alla kyrkor och dogmatiska religioner. De är perfekta redskap för att kontrollera både vad människor tänker och gör.

Min absoluta övertygelse är att en sanning som inte kommer inifrån dig själv, utan har dikterats för dig genom någon skrift eller predikant, är värdelös.
MW

Leif Erlingsson sa...

"Kul att botanisera i" är iallafall långt bättre än "akta er för". :)

Anonym sa...

Är du ny på aktie- och kryptovalutahandel och vill bli framgångsrik i din handel om ja, ta hjälp av den mest jordnära och pålitliga experthandlaren Jag har hanterat handelskonto ett tag nu och jag kan stolt säga att jag gör bra uttag månadsvis på $2500 Vänligen svara tillbaka för mer information om hur du handlar. Kontakta via whatsapp +447883246472 e-post: tdameritrade077@gmail.com

Skicka en kommentar

Sjung ut