6 juli 2007

Sommaren som inföll på en torsdag

Skor längtar ut har en intressant artikel som i slutet bl a tar upp frågan om definitionen på liv. Entropi-tesen stämmer nog. Men envis som jag är försöker jag resonera kring lägesenergi......

Tänker ett tag till innan jag gör en utläggning.. ...

..Har ni, kära läsare, någon bra definition på liv?


Har också en annan idé: Eftersom det är litta regnigt och grått ute idag:

Vad sägs om att skriva ner lite roliga/mystiska anekdoter, myter och urban legends som ni hört?Som kan liva upp? Har en här.

Antingen på er egen blogg, eller i kommentarerna, så jag kan ta med dem i inlägget.
.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tar ett liv-tag... Döda havet är ett dött hav, saknar in- och utflöde. Den gamla Volvo 142:an står och blänker i garaget. Den existerar men fungerar inte.

Ett människo-liv lever som fungerar med in- och utflöden. Tar emot och ger ut liv... Tyvärr finns det döda människo-liv som inte ger ut utan bara tar för sig. Står som Döda havet och garagets icke fungerande Volvo 142.

Brottningen har termen omvänt liv-tag; hur det ser ut vet jag inte. Vet bara att nacksving och halvnelson var Fred Andersson bra på...

Liv och liv över nog... talar Johannes om. Det är kanske inte utan skäl han gör det som stod närmast Jesus vid korset.

Jan Thurin sa...

Menar du med liv det som får metabolismen i en cell att fungera?

Patricia sa...

Asså, det här med urban legends...vet inte om jag fattat but I'll give it a try:
En snubbe som passerade en hastighetskamera och den tar kort. Han förstår nada eftersom han körde under den på sträckan angivna hastigheten. Hm...så snubben vänder och kör förbi igen, håller en ännu lägre hastighet den här gången. Kameran tar ännu ett kort. Vända bilen, tillbaka igen i en ännu lägre hastighet. *Klick* kameran tar ett kort. Snubben upprepar samma procedur ytterligare två gånger. Kameran tar två kort till. Snubben fattar ingenting och kör hem. En tid därefter kommer det hem fem stycken kort där det hävdas att mannen kört utan säkerhetsbältet på...

Anonym sa...

Hej Z!
Nu har jag varit med om en underlig grej. Jag befinner mig på landet och kan därför inte gå i någon katolsk kyrka om söndagarna, därför brukar jag gå i svenskkyrkliga kyrkor, och det får väl gå bra när det nu inte finns nåt annat i närheten, bättre det än att inte gå i någon kyrka alls, anser jag. Så läste jag tidningen häromdagen, där de annonserar ut vilka kyrkor som har mässor och gudstjänster under helgen, att det i Skivarps kyrka (utanför Skurup) skulle vara en ”Katolsk morgonmässa”. Jag tänkte att det kanske skulle vara nån katolsk-inspirerad grej då. Så jag gick dit nu i förmiddags, men det visade sig att det var en ”privat” katolsk mässa och att det egentligen inte varit meningen att den skulle utannonseras i tidningen. Mässan var med anledning av att det hade varit ett katolskt bröllop igår (lördag); det var ett par ifrån Malmö (kvinnan kom från Australien ursprungligen), och prästen var från London. Det var ju trevligt att det skulle vara en katolsk mässa i en sån fin gammal medeltida kyrka, det är ju inte varje dag man får vara med om det.
Så satte då allt igång, och jag tyckte det var lite konstigt, de höll på med en massa riter där framme vid altaret, de viskade på latin i all evighet och prästen och ministranterna hade ryggen mot församlingen hela tiden, och det gjordes massor av korstecken stup i kvarten. Efter ett tag kollade jag i det ”programblad” som delats ut vid entrén, och där stod att det var en Tridentinsk mässa. Märkligt! Det var inte det mest givande jag varit med om, eftersom jag inte begrep särskilt mycket, allt var på latin och det som inte var på latin var på engelska. Sa inte Andreas D på kycklingmötet i början av juni nåt om att tridentinska mässor bara fick firas med särskilt tillstånd? För jag funderade på varför paret gift sig i denna lutheranska kyrka och inte i en katolsk kyrka, men det kanske hade något att göra med detta tillstånd? Dessutom hade de tagit dit en präst från London? Underligt, men intressant! Jag föredrar dock de vanliga katolska mässorna, för jag kände mig inte särskilt delaktig i denna tillställning… men intressant att ha varit med om i alla fall!

Anonym sa...

Hej Z: På "Skor längtar ut" lämnade jag en kommentar till din pappas definition.

Z sa...

Sara:
Kul att du hälsar på i kyrkorna där ute. Ärligt talat: Jag känner mig spontant tänkt mer hemma i luthersk mässa än i tridentinsk katolsk: Detta beror väl på att 1900-talet var liturgins århundrade. Den ändrades både bland lutheraner och katoliker. Församlingen fick liksom börja delta.
Men det låter intressant, att ministranter hade en mer framträdande roll, före andra vatikankonciliet.
Får kolla in en sådan mässa igen.... De brukar få låna dominikanernas konvent här i Lund minst en gång om året

Z sa...

Dag:
Ska meditera över ditt livsbejakande svar. Det låter starkt.
:)

Z sa...

Jan Thurin:
Jag menar det som får molekyler att "självmant" kopiera sig själva
(DNA-spiralerna)

Harald Cederlund sa...

Jag kom tyvärr just med ytterligare invändningar mot lägesenergidefinitionen... :)

Z sa...

Harald

Din buse
Då får jag väl bolla lite till då!

Skicka en kommentar

Sjung ut