21 aug. 2008

Två aktuella citat jag får svårt att glömma....

....speciellt detta första, som jag inte minns exakt. Imorse på tv-nyheterna visades ett inslag om den tragiska flygkraschen i Spanien igår, där ungefär 150 människor dog. Jag tänker på en samlad sörjande pappa, på flygplatsen, som försökte förklara för reportern:

Reportern: "Det måste kännas fruktansvärt?"

Pappan: "Ja, tänk dig att du ska hämta din son som fyller 23 år idag, på flygplatsen, och så får du reda på att han inte finns mer...."

Detta ska jag komma ihåg.


Det andra citatet kommer från debaclet om den pekande handen vid tryckknappen på styrlådorna vid övergångsställena (handen pekar mot Jesus, enligt tillverkaren Prisma Teknik). De har fått en hel del reaktioner efter tidningen dagens artikel. VDn berättar:

"-Det var en som skrev till mig att han skulle sluta trycka och då skulle jag bli ansvarig för om han blev ihjälkörd. Jag svarade att jag önskade att han skulle vara noga med att se sig för, men att han har kvar ett problem:
"Varje gång du skriver dagens datum så bekräftar du att den du kallar sagofiguren Jesus är utgångspunkt för vår tideräkning, då får du sluta skriva datum också!""

6 kommentarer:

Pekka S sa...

Den första är ytterst tragisk. Ofattbart.

Den andra var ganska kul. Lika löjligt att sluta trycka på knappen som att sluta skriva datum.

Z sa...

Pekka
jag förstod knappt hur pappan orkade delge detta mellan suckarna....ska tänka på dem.

Anonym sa...

Jag tycker så illa om dessa journalister som inte klarar av att respektera sörjande,utan måste sticka fram en kamera i ansiktet på någon för att få lite smaskiga bilder.
Jag hade inte gillat att ha en kamera i ansiktet med massa närgångna frågor om jag precis förlorat ett barn i en liknande olycka.
Alla vet att det känns hemskt, varför fråga?

Den andra var riktigt kul! Frågan är bara om den intervjuade mannen själv struntar i att säga t ex 'torsdag' därför att den dagen har sitt namn från en Asa-gud.

Anonym sa...

Själv undrar jag ju hur de som inte tål religiösa symboler skall bära sig åt för att utplåna regnbågen...?

Pekka S sa...

D: Ja, eller hur kristna kan förneka Asagudarna när det åskar ;)

Anonym sa...

Pekka,
mina barn tycker onekligen det är mer spännande med Asa-trons beskrivning av åskan än den rent vetenskapliga.

Skicka en kommentar

Sjung ut