13 aug. 2008

Vad var idén med de olympiska spelen?

På högmässan i Mariavalls kloster i söndags, bad nunnorna bl a för de olympiska spelen.

...& mitt i all hype, medial uppmärksamhet, proffsträning, politik, superdräkter och stress, kan man lugnt fråga sig:

Vad var tanken med de första antika olympiska spelen ?

Vad tror ni?
.

OS-bevakning: SvD, SvD, SvD, DN, DN, DN (Johan Esk: "Nu petar Phelps ner Federer från tronen")

Photo description: Palaestra at Olympia, Author:
mdoege@compuserve.com Permission: GNU Free Documentation License

13 kommentarer:

Jacob Hjort sa...

Typiskt manligt beteende, "min är längre än din.."

Z sa...

Excelsis
Tack för tanken, men tror du inte att det var något lite bättre än så också? Något om glada amatörer som tävlar om vem som är bäst/duktigast och kanske sportsligast samtidigt?

Eller är jag naiv?

Anonym sa...

äntligen lite sport! ja, OS missar man inte. kanske de första olympiska spelen hade kommersiella intressen, för så är det ju inte idag. visst är det fint med all ideell kampanda och prestigelöshet som frodas inom sportens värld. där är det inte pengar och ekonomi som styr. och så ett viktigt tillägg: män kissar längre!

Anonym sa...

Men en sådan frågeställning gäller ju nästan all sport idag. Se hur fotbollen,ishockey (nhl),basket (nba) tex blivit med sina helt galna löner till spelarna och mediebevakningen. Jag tror inte någon av dem som först utövade sporten hade några tankar om att sporten skall bli som den är idag.

Anonym sa...

Ingen vet, men ett gott förslag borde vara att det ökade sammanhållningen mellan olika delar av det antika Grekland. Och kanske även att ordna riket under en gemensam tideräkning (hölls var fjärde år, varför folk i de olika landsdelarna kunde referera till den-och-den olympiaden när de träffades).

Jacob Hjort sa...

Z: Man kan ju spekulera kring ifall det fanns Pan-grekiska motiv för att mötas och föra statsstäderna tillsammans. Som det stod i artikeln finns det säkert en annan historisk förklaring, men sedan kan det finnas politiska skäl till varför det överlevde.

Z sa...

Aleph
...vet inte om jag ska tala för någon annan, men jag tror det är viss skillnad på "säkra skäl" och som Excelsis formulerade det:
"....finns det säkert en annan historisk förklaring..."

Mitt eget förslag kommer också från din wikipedia-länk:

Det handlar kanske om att gudarna skulle se människornas styrka och färdigheter, till sin egen belåtenhet. "Vem är mest lik gudarna?" Det var väl därför de hölls vid ett gudatempel.

Anonym sa...

Zäta! Det har blivit problem med försvunna kommentarer här och sådana som borde raderas. Har skrivit ett mail om det.

Anonym sa...

Z: "Som det stod i artikeln finns det säkert..." - Det står inget i artikeln om att det "säkert" finns någon annan förklaring.

Det handlar kanske om att gudarna skulle se människornas styrka och färdigheter, till sin egen belåtenhet. "Vem är mest lik gudarna?" Det var väl därför de hölls vid ett gudatempel.

Å andra sidan är det naturligt att ta hjälp av religionen, när man ska samla ett antal annars disparata statsstater. Den saken står ju inte i motsättning till politiska skäl.

Z sa...

Aleph
jo, det blev en bra effekt av det hela: sammanhållningen.

men det är klart: de politiska skälen brukar egentligen komma före de stackars gudarna. Och sedan skyller man i regel på gudarna!


Vill be läsarna, speciellt Aleph och Excelsis, om ursäkt för kommentars-strulet:

Det började med att jag joxade med min kommentar och raderade den, då hade redan Aleph svarat, så han bad mig ta bort sitt svar, eftersom det hela såg konstigt ut och ryckt ur sitt sammanhang.

Sammanfattningsvis, så undrar Aleph vilka andra säkra skäl Excelsis har, som grundtanken med de antika spelen.

Anonym sa...

Z: "men det är klart: de politiska skälen brukar egentligen komma före de stackars gudarna. Och sedan skyller man i regel på gudarna!"

Det jag har i tankarna är att man vanligtvis inte gjorde någon definitiv åtskillnad mellan politik och religion i äldre tider. Antikens Grekland fick starka tendenser åt det hållet, men sekularisering är ju ett ganska modernt påfund.

Jacob Hjort sa...

Aleph: Jag syftade egentligen på den dubbla historieskrivning som alltid finns där man kan härleda historiska händelser dels till personer och dels till ideströmningar och materiella förutsättningar. Ex. första världskriget beror på skottet i Sarajevo eller som en konsekvens av Tysklands förändrade ställning, nationalismen osv.

Sådana skäl skulle kunna anföras men en politisk anledning kan likväl vara giltig. Jag läste uppenbarligen inte så noga. Jag tolkade Clemens av Alexandrias kommentar som att OS börjat till ära av någon snubbe.

Ang. din kommentar om religioner skulle jag säga att religion, enligt min tro, är politik när det inte gäller den kristna Guden.

Anonym sa...

http://olympics.bib-arch.org/

Skicka en kommentar

Sjung ut