8 aug. 2008

Skenande blodtryck i nätdebatter....

.....börjar helt oskyldigt med att man känner att "någon har fel, ute på internet". Jag måste rätta personen, så att inte andra läsare får fel uppfattning om hur saker och ting verkligen förhåller sig! Nu med en gång!

Men när det hettar till och man börjar anklaga varandra(s argument) för att vara knäppa/idiotiska, så sker en liten sak som påminner om speldjävulen, har jag märkt..... man kan kalla fenomenet prestige-trollet. Det kommer smygande....

Den ena parten märker inte att skrupler lyser med sin frånvaro hos den andra, samt att den andra verkar ha hur mycket tid som helst. Ingen syssla på dagarna?

Och så ödslar man onödig tiddeli-tid på denna omogna individ, för man vill inte att h*n får sista ordet inför andra läsare..... men vakna lite här, kära vänner:

Den jobbigaste typen kommer alltid att skriva sista ordet. Inse. Även i en fysikdiskussion på nätet mellan en fysikprofessor och en omogen troublemaker, så kommer troublemakern att 'vinna', det vill säga: fläka upp sista kommentaren, för h*n har förmodligen inget annat för sig.

Ju snabbare man inser detta, och ger den andre sista ordet, desto bättre för en själv: man sparar tid till arbete/studier/familj/livet, samt återfår normalt blodtryck.

En gång för ett år sedan skrev någon
"Ja, men du är ju en idiot som säger...." Jag svarade ungefär
"Vet nu inte vad jag ska säga. Jag blev lite tyst ett tag. Tack för dina synpunkter"
därför att jag omedelbart förstod att häftiga debatter inte var något för mig, inget jag var bra på. Jag är inte kvick nog, inte smart nog, dessutom har jag principer om vilka ord jag använder. Dessa principer och spärrar har uppenbarligen inte motparten.
Dessutom är erfarenheten att påpekar man den andres glåpord, får man "vadå, har jag inte rätt att säga vad jag vill?", och mer maraton-tjafs, tillbaka.

Och det är en grov missuppfattning att anta att troublemakern är av tuffare virke/mer hårdhudad, än man själv är:
skulle h*n inte känna sig sårad/förolämpad, etc, så skulle h*n aldrig använda glåpord, eller vara så energisk med att svara tillbaks hela tiden. Har ni tänkt på det?

Det är skrupler h*n saknar. Inte känslor.

Nästa gång ni tappar tålamodet och känner "system overloaded", pröva med att ge den andre sista ordet, och tänk för er själv "Tja, h*n har nog ändå inget annat att pyssla med i livet än detta bråk"

:)

Ps. Helgardering: Långa intressanta diskussioner är däremot spännande. Lite polemik ska man väl tåla, bara man låter hälsan få leva ifred.


Photo Description: American Pipit / Anthus rubescens På svenska: Hedpiplärka
Author:
Wolfgang Wander, Licensing: GNU Free Documentation license,

22 kommentarer:

Anonym sa...

Väl skrivet!

Diskussioner på internet handlar ofta om "Satans debattiver". Faran är nog just detta att så att säga vilja "få sista ordet", men vi måste vara medvetna om att vi inte omvänder människor över internet (i alla fall inte oftast), utan att det krävs en mer tålmodig och uthållig inställning, ofta räknat i år om inte decennier. Gud är så tålmodig, då ska vi vara det också (Matt 5:48).

Allt gott!

Anonym sa...

Haha, ja man kan ALLTID få sista ordet, genom att helt enkelt bjäbba, bjäbba, och bjäbba. Grattis till den stolta segerkransen.

Sen... mnja... Jesus var iofs rätt otålig många gånger. Argumentera "tålmodigt" är i allmänhet bortkastat tid och kraft. Bättre då att helt enkelt gå därifrån. Flertalet människor är bara helt hopplösa. Okommunicerbara. Dem skall man inte spilla tid på.

RUDIE sa...

En gang så prøvde jeg å oppføre meg som min motdebatant, og skrive med omtrent samme ord og tone om dens tro, for at naive jeg trodde personen skulle se hvordan han selv oppførte meg. men det kunne jeg ha spart meg, han var klar for 3. verdenskrig, ingen tvil.

Prøver å holde meg unna slitsomme debatanter.

RUDIE sa...

Korrigering

Det skal ikke stå: "han selv oppførte meg" :P
men "Han selv oppførte SEG", så klart...

Anonym sa...

Jag tror jag talar för många icketroende när jag säger att vi i många debatter egentligen inte debatterar utan försöker tala förstånd med er. Så när vi alltid vill ha sista ordet så är det egentligen för ert eget bästa :)

Jag kan för min värld inte tro att ni innerst inne tror på allt mumbo jumbo egentligen. Visst förstår jag att ni hoppas på att detta livet inte är allt och att det har en mening. Men jungfrufödslar, Noas ark, helande krafter och en osynlig intelligens som lyssnar på era tankar. Kom igen... Ni måste ju förstå att ni behöver bli omkullpratade :)

Anonym sa...

Jag har ofta lagt märke till att det i regel är lättare att föra diskussioner med personer inom humaniora än naturvetenskap (står själv med en fot i varje läger). Humanister är helt enkelt mer vana än naturvetare vid att läsa och uttrycka sig skriftligt, leva sig in i andra personers tankevärld och pröva nya perspektiv. Det betyder inte att det är lättare att komma överens med en humanist om grundläggande värderingar och (världs)uppfattning. Men däremot att man slipper mycket av de missuppfattningar, övertolkningar och ogrundade antaganden som annars brukar förvirra diskussioner och leda till frustration och bjäfs.

Anonym sa...

Instämmer med Aleph, har gjort precis samma iakttagelse själv många gånger. Naturvetare är ofta märkligt korkade. Rent ut sagt.

Till Uffe: mig pratardu inte omkull, försök bara! :o( Din kritik drabbar nämligen bara dumkristendomen. Smartkristendomen går fri. Allt det där du vänder dig mot ska nämligen inte förstås bokstavligt, utan symboliskt. Det har en djupare innebörd.

Anonym sa...

Kraxpelax:
Om jag lyckas prata omkull dig eller inte spelar mindre roll. Det är som med barnuppfostran; man tjatar och tjatar för att man måste och hoppas att det efter många år ska fastna någonting i alla fall.

Ditt särskiljande mellan dumkristna och smartkristna förstår jag inte riktigt? Är det smartare att tro att det satt några upplysta för 1900 år sedan och skrev ner gåtor med djupare innebörd?

Anonym sa...

"Naturvetare är ofta märkligt korkade."

Ja, det är ju en alldeles utmärkt kommentar att göra i den här tråden....

Anonym sa...

Du är ett föredöme både för kristna och ateister!

Anonym sa...

Hilarion, hilarion! Varför strök du din artikel om Olivier Messiaen?

Hans musik är inte vacker. Det är inte ens musik. Det är teologi.

Kyrkan är t-r-a-n-s-c-e-n-d-e-n-t.

Ni många människor, hedningar, slynor, vems namn är det ni ropar till vem? Kommers och familjeliv fortgår nog, ännu en tid, så stå ni där alla mitt i er mängd av förlorade skuggor som inte vet av er, skaka era skämda gestalter i frid och bara ropa,

ropa,

ropa, ropa, ropa tills äntligen natten är här, allt är för sent, jag har redan lämnat er, fattig och fri, försvunnit i stadens innersta, underbara miljö, där klausurens sköna fasader gärdar min stråt mot det vilda solskenet, Kyrkan är där, förutan död, sakramental, och den kallar mig till sig, jag känner er ej, ni förstår: mitt namn är inte längre ert, mitt namn

är

för evigt katolskt

DESPERADON PÅ TYSTA GATAN.

Anonym sa...

Kraxpelax: Korkade, tja; i alla fall är det ett exempel på att intelligens inte är detsamma som omdöme, klokhet eller insikt.*

Ett MENSA-medlemskap och höggradiga kunskaper i ett specialämne är inte mycket värt när den personen ändå inte förstår vad diskussionen egentligen handlar om, vad som är väsentligt och icke-väsentligt i den, låser sig vid detaljer och enskilda ordval. Tecken på nördsyndrom, visst, men också på bristande träning i läsförståelse, inlevelse och perspektivbyten.

Anonym sa...

Och se där, när jag skrev förra inlägget passade han på att gå överstyr igen, Kraxpelax...

Anonym sa...

Kraxpelax: Därför att videon blev borttagen från Youtube och således antagligen var problematisk ur rättslig synvinkel.

Men håller med om att Messiaen verkar vara något att hålla koll på. Han får utgöra ett komplement till Arvo Pärt och John Tavener som jag lyssnat en hel del på på sistone.

Allt gott!

Anonym sa...

Debatt på internet skiljer väl sig knappast från annan debatt. Om en människa väl bestämmt sig för något till den grad att hon debatterar för saken, då kommer hon aldrig ändra sig. Kan du dra dig till minnes alla de gånger som Göran Persson gick upp i talarstolen och erkände att han hade fel? Meh

Z sa...

Hilaron
Tack
Läste din bibelreferens....just..det....ja. Vi får väl helt enkelt sikta mycket högre än trädtopparna

Rudie
Nej, många förstår inte ironi, så då är det lika bra att ge upp....;)


Uffe Välkommen

jag talar överhuvudtaget inte om någon enskild fråga eller om Guds existens. Jag hade inte ens den debatten i tankarna när jag skrev inlägget:
Jag menar såklart alla möjliga debatter:

om skivbromsar till bilen,
om kolhydrater i maten,
om historiska händelser,
om krig,
om nationsgränser,
om fåglars artbestånd:

Debatter om precis allt möjligt brukar titt som tätt balla ur, och muteras till ad hominem/personangrepp-debatter med otrolig tidskonsumtion.

Och den av debattörerna som inte har någon speciell tid att passa under dagarna, kan bjäbba som värst, och fortsätta, och fortsätta.

Sådana debattörer ska definitivt få sista ordet, tycker jag: De lyssnar ändå inte utan tar det i alla fall

Kraxpelax
haha...."dumkristendomen" låter faktiskt lite träffande, som begrepp.


Aleph
jag har i princip bara läst naturvetenskap och teknik, men i och med mitt filosofiska intresse samt kulturella, så har jag snappat upp en hel del.

Synd att du har den erfarenheten av att debattera med naturvetare.
Menar du egentligen besserwissrar, för i så fall har jag en teori:
Under de senaste 30-40 åren har man inte kommit fram till något banbrytande inom den teoretiska fysiken,
och bilogin har väl inte upplevt något enormt efter DNA-ts upptäckt,

så det blir lätt så att folk skruvar på sig, konkurrensen är hög, etc..

l_johan_k
Man försöker att inte ta åt sig

ganska många naturvetare har även humaniora-kunskaper.

Johan Stenberg

Ok, nu rodnar man ju med råge, vettu'!
Hoppas vi allihopa kan ses någon gång, så att ni får se lite mer av mina brister,
som jag gör allt för att dölja i bloggen!

;)

Eirik Välkommen
.... det ligger mycket prestige i alla möjliga debatter,

men de på internet tenderar att äta en massa mer tid.
Folk kan sitta uppe hela nätter med hög puls och vara irriterade, samt inte kunna låta bli att slå upp det där forumet/bloggen, där ju den "andre" kanske flikat in ett nytt bidrag, och då måste man svara igen...och igen....etc....

Anonym sa...

Hej på dig Z!
Att du har vissa åsikter som är helt uppåt väggarna är en sak, men att säga att du inte är smart köper jag inte. Du är den intelligentaste person jag känner. :)

Z sa...

Paerhc
....säger en som är väldans bra på att spela schack.

Anonym sa...

Pucko. Passa dig.

Du hänger inte alls med.

Anonym sa...

kraxpelax: vem är det som ska passa sig och för vad? gjorde jag rätt som tog åt mig av ditt hot och din förolämpning, eller var det någon annan du hotade?

Anonym sa...

Skenande blodtryck vettu. Jag hotade mig själv.

Z sa...

Kraxpelax

Var snäll och använd inte min blogg som psykos-soppåse, utan skriv sakligt. Samma regler som för andra läsare, gäller för dig också.

Annars gillar jag dina teologiska utläggningar.

Allt gott

/Z

Skicka en kommentar

Sjung ut