19 aug. 2008

Busschaufförer undrar om de berömda okynnes-knapp-tryckningarna


Tjoflöjt. Johan S har tydligen åkt med en guldklimp till bussförare, som log mot alla, hälsade vänligt, körde försiktigt, etc.. Yes, sådana finns också. Man minns dem dessutom till utseendet, och blir lite glad då just de kör. Good for you, Johan.

Jag har en spaning och ett underlättande tips till busschaufförer, angående de besvärliga Stanna-knapparna. Man har varit med om del otrevliga stunder och spänningar då chaffisen stått och skrikit bakåt:

"Någon envisas med att trycka på knapparna och sabotera. Nu har jag stannat vid hållplatsen; vill någon stiga av eller inte?" "Vem är det som vill av?" "Nå??" "Nå??". Resenärerna blir på något sätt kollektivt anklagade. Gnh. Vi står och glor på varandra i den pinsamma tystnaden "Var det du?" "Eller jag?" Varje gång chauffören startar låter det "Pling! Pling! Pling!" (Märk väl: Inte bara det normala ensamma "Pling"), utan att det betyder att någon vill gå av vid nästa hållplats. Hmmm......

Efter ett par sådana bråk-färder har jag upptäckt problemet; det är INGEN ALLS som står och busar.

Utan vad som händer är att de sk touch-knapparna är överkänsliga, ni vet....de platta runda knapparna för barnvagns-/handikapp-avstigning. De där lirarna sitter på bussväggen och inte på någon stång. En gång stod jag nära en sådan och råkade nudda den: "Pling! Pling! Pling!" lät det högljutt och markerat. Tog en stund innan jag insåg vad jag hade gjort! Som tur är, hade aktuell förare inte ätit vrål-flingor till frukost just den morgonen, men jag började smått lägga ihop två och två....

Kära busschaufförer: De som busar och sabbar på bussarna sitter i regel allra längst bak och står inte vid "rullstols-knapparna". Var brukar klottret vara någonstans, t ex? De är alltså oskyldiga som lamm i dessa fall.

Nästa gång ni hör energiska "Pling Pling Pling!" vid varje start, så kan ni kanske tänka på dessa hi-tech-touch-buttons med häftiga lysdioder på (lyser i två färger dessutom, om jag minns rätt). Någon råkar förmodligen, utan att själv vara medveten om det, röra vid en sådan överkänslig en, med en kavaj-knapp, en väsk-flärp, kanten på en barnvagn, eller med ett hårstrå.....

Tack på förhand. Vi ses :)




Någon annan som har ett brinnande viktigt meddelande till lokaltrafiken?


Ps. Google translate har gjort en obetalbar översättning på detta inlägg.

Twinglar järnet för att ha skuggan av en chans att locka hit någon läsare med nämnda yrke, men jag betvivlar starkt att följande artiklar är frekventerade: Sydsvenskan, Sydsvenskan, Sydsvenskan, Sydsvenskan, Svd, Svd, Svd, DN, DN

Image source 1: Skånetrafiken, Image source 2: Västtrafik

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, jag känner igen den där pinsamma situationen när alla resande frågande tittar på varandra: "Var det du?" "Eller jag?"

Men, vilka dåliga knappar.
Man kan ju iofs förstå om en chaufför blir irriterad, men han borde låta det gå ut över arbetsgivaren istället för kunderna.

Z sa...

Johan S
kanske har chaufförerna stressiga arbetsvillkor och kass inskolning, vet inte,
men visst hjälper det om man går till chefen med de tekniska problemen. De får helt enkelt ge passagerarna "the benefit of the doubt" och tänka efter.

När jag ser något av "favoritnyllena" bakom ratten, vid påstigning, kan jag le lite förnöjt, "yes!, det är han/hon med humorn!"

Anonym sa...

Det här var ett inlägg i min smak. Lite socialrealistiskt och svårmodigt sådär. Men en liten inblick i teknikens under ;)

Jag har en fråga från insändarsidan i kvällsposten som du kan få ta upp; Varför får de som är hotfulla eller bara fulla åka gratis medan de välartade måste betala för att få åka med?

Han fick aldrig ngt svar i tidningen så...

Z sa...

Hosanna
En bra fråga, lite som från den skötsamme äldre sonen i Jesu liknelse. Jag tror att förarna riskerar lång tidsfördröjning och att bli nedslagna annars

Tyvärr lär du inte få något svar från en chaufför, i den här bloggen: Min besöksmätare visar tydligt att ingen enda person klickat sig hit från någon av de trafik-artiklar jag febrilt länkat till. Snacka om ökennotiser.

J'ai une idée:
Polisen kan ligga och lurpassa i buskarna, precis vid påstigning, och hoppa fram med hela S.W.A.T.-teamet om någon inte vill betala biljett....

.....eller vänta....alla busschaufförer bör utbildas i dörrvakts-taekwondo, för att kunna slänga ut okynnes-åkare....

Anonym sa...

... eller kanske kan Paolo Roberto slå ner dem och sedan ägna resten av resan åt att föra dem till tro... Jag tror jag kontaktar honom och hör om han har tid... ;)

Skicka en kommentar

Sjung ut