18 maj 2007

Google bilder: sökord: "Apparitions"

Fader Jonatan, som är skeptisk till mirakler, undrade varför jag tror mer på Zeitoun (1968-1970) än på andra. Påpekade nämligen att jag inser att många , många "uppenbarelser" som fastnat på foton, kan vara dubbelexponeringar, problem med blekvätskan, skrivaren, etc
Börjar med min definition på ett mirakel: Någonting ytterst (upphöjt till 81987654) osannolikt inträffar, något som inte verkar stämma med de fysikaliska lagar, sannolikheter och entropi, som vi idag har kunskap om. Nu verkar kvantmekaniken säga att precis vilka sannolikheter, placeringar, och kombinationer som helst, kan uppträda. Men ändå.
Vad gillar jag då med Zeitouns kyrkas mystiska ljussken från 1968-1971, vilket ses på foton?
.
* Många människor (inte bara kristna) är vittnen till dessa händelser/syner/uppenbarelser. De har berättat för tidningar & media om vad de sett i denna förort till Kairo.
.
* Det finns ett flertal foton (varför skulle inte jungfru Maria/änglar fastna på kort? Ett riktigt mirakel borde väl klara olika tester). Själv var jag inte ens tilltänkt 1968, men jag har sett en hel del foton i mitt liv, foton på allt möjligt, och dessa visar något som inte liknar kollage/fotokonst (mer än att det är vackra bilder med en urfin kyrka)
.
* Polisen, som inte var glada i de stora folkmassorna och trängseln ska ha evakuerat, & finkammat området, med minst en kilometers radie, för att hitta eventuella ljusprojektorer, strålkastare etc.. Vad jag förstår, så hittade de inget.
.
* Denna ljusgestalt stod på kyrkans tak och såg ut att gång på gång böja sig inför ett stort kors: Detta stämmer med min tro, att jungfru Maria är en människa, inte Gud.
-
* Enligt bibeln ska heliga familjen, Maria, Josef o Jesusbarnet, ha varit i Egypten en tid, i landsflykt. Flera uppenbarelser har skett kring staden Kairo genom åren. Tänker att de kanske var just i området.
.
* Att den vackra ljusgestalten ihärdigt fortsatte att visa sig under många nätter i flera års tid. Om det är ett gäng skojare som ligger bakom ett sådant projekt, undrar jag om de inte blir lite skraja för att bli upptäckta (med sina eventuella projektorer) och därför slutar efter endast ett par "sessioner". Det är nog belagt med höga böter och fängelsestraff om man blir påkommen med att ha skapat denna typ av tumult på gatorna.

* Många vittnen säger sig ha blivit mirakulöst botade från sjukdomar, men jag förstår att detta är en parentes i bevissammanhanget, eftersom det är svårt att utreda gamla läkarjournaler, diagnoser, osv.


Det stämmer visserligen att jag har god vilja till det här och gärna VILL tro att det är äkta, men då vill jag gärna skicka ut en fråga: Vad skulle få er, kära läsare, att tro på ett mirakel? Hur skulle ett sådant se ut/låta/te sig? Beskriv gärna.
Nyfiken.

12 kommentarer:

Z sa...

Testkommentar

Anonym sa...

Det finns ju många som överlever svåra sjukdomar och blir friska trots en dålig prognos och vissa dör fast de kanske haft en god prognos att överleva.
Det finns studier som visar att den "egna vilja" att överleva och förmågan att visionera friskhet, hjälper tillfrisknandet.
Inom transplantation har det också visat sig att det finns en "mental" avstötningsrisk på så vis att personens psykiska tillstånd, exv deppresion kan utlösa en avstötning av organet.

På det sättet, när vetenskap mäter en sak men nåt annat händer, så är det väl ett mirakel.
Själv tycker jag det finns massor med mirakler i vardagen som när oförutsädda saker händer, personer man möter, ja i rena tillfälligheter.

Anonym sa...

:)

Anonym sa...

Så, du har en blogg?

För att jag skulle tro på att det var ett “mirakel”, krävs i praktiken ett mirakel så att säga. Jag skulle behöva bevittna det och jag skulle behöva se att det kan repeteras oavsett kontext. Men (och det är här som den viktigaste punkten kommer in) även om något sker framför mina ögon, som jag saknar förklaring för så kommer jag anta att det beror på min eller omvärldens okunskap långt före att jag tror på att det är ett mirakel. Följande faktorer måste nämligen avklaras först:

1 Att det inte helt enkelt är en skicklig bluff som jag inte kan skåda igenom.
2 Att det inte bara är något naturligt som sker som vi inte förstår det vetenskapliga kring ännu.

I praktiken innebär det att jag omöjligör existensen av mirakel - eftersom jag självklart alltid kan sakligt åberopa punkt ett och två. Jag är 100% övertygad om att alla rapporterade mirakel på jorden, som har “hög trovärdighet” faller på punkt eller två. Det är antingen smart bluff eller något naturligt fenomen som vi inte förstått ännu. Blixtar var resultatet av Tor som for över himeln för 1000 år sen - något annat kunde man inte få det till. Kunskapen går framåt.

Comment by Nihonshu — May 9, 2007

Den största anledningen till att jag aldrig kommer tro på mirakel är att jag anser inte att jag själv skulle kunna bedömma något sådant utan att likt alla andra “falla dit” pga illusioner och missriktad självsuggestion. Dvs även om jag skulle börja “tro” på ett mirakel - är det fortfarande inte ett bevis för att det finns.

Comment by Nihonshu — May 9, 2007

Nej, det är sant: man kan t ex vara under hypnotisk inverkan, vad man än ser och upplever. Gamle goe Descartes säger ju att man egentligen strikt bara kan veta att man tänker.

Comment by system administrator

Anonym sa...

Miraklet påminner mig om en annan mirakelhistoria där många tusen (eller miljoner, kommer inte ihåg), såg solen falla ner på jorden. Man får då fråga sig vad som är mest sannolikt, att tusentals människor har haft någon sorts masspsykos (mycket osannolikt tycker jag), eller att solen verkligen föll ner utan att alla andra märkte det (ännu mera osannolikt). Jag skulle därför vilja veta huruvida alla som har varit där samtidigt har sett fenomenen.

Liksom Nihonshu skulle jag också anta att om fenomenet verkligen finns och vi inte kan förklara det med dagens teorier, så betyder det att vi behöver utveckla våra teorier, och inte att det är någonting övernaturligt.

Dock medger jag gärna att det verkar märkligt att så många människor har sett ett fenomen som till synes ser ut som ett mirakel och som vi inte kan förklara…

Comment by Anders Rasmussen

Z sa...

Anders
Själv har jag hört fler mirakelhistorier än jag kan komma ihåg. Det är ett gott tecken att “alla” förbipasserande verkar ha sett ljusskenen, men ÄNDÅ kan jag bli intresserad av så’nt inte alla sett. En svensk-libanesisk vän (Jonas) berättade om en Mariastaty i Libanon, som “blinkade med ögat” ibland. Folkmassor strömmade till för några år sedan. Jonas mor gick dit med mostern på morgonen och hon såg inget. “Men ser du inte???” skrek mostern. Och modern ansträngde sig som bara den, men: ingenting. Senare på eftermiddagen var hon där igen. och DÅ PLÖTSLIGT var det hon själv som såg statyn blinka mot henne, men INTE mostern. Plötsligt såg alltså mostern inget speciellt med statyn.
Det där berörde mig, för det kan tyda på att det inte var något “uppspelat” framför publik, ingen “performance” eller “happening”, liksom.
Nu kan jag inte kolla storyn på något sätt. Har aldrig varit i Mellanöstern.
Men efter alla konstiga mirakelhistorier fastnade jag alltså för något som inte “alla” såg på samma gång.
:)

Comment by system administrator (z)

Anonym sa...

Tre stora källkritiska problem till det här med vittnesmål:

1 De ljuger ofta medvetet
2 De ljuger ofta omedvetet indirekt (för vidare faktoider och spär på)
3 Bara för att nån människa inte förstår vad det är dem ser och kallar det mirakel - behöver förklaringen vetenskapligt inte alls vara det minsta svår. 75% av jordens befolkning kan inte ens läsa - kan de då avgöra om X är ett mirakel tycker du?

Comment by Nihonshu

Anonym sa...

jag har probelm att kommentera hos mej själv…jag gör det istället här…

Jo….jag hörde ju det att det var melodifestivalfestivitas på lördag men jag är rätt…vad ska jag säga…trött på det, det är ju aldrig så att bästa låt vinner - förra året då de finska monstren vann är ju ett lysande exempel på det. Men jag ska ha det i åtanke om vi skulle få det ohyggligt trist och inte ha något att prata om även om jag tror det är en smula…oväntat.

Brölopp!
Det månne vara den allra roligaste festorsaken. Någon till dej närstående som gifter sej?

Comment by Fröken Underbar

Z sa...

Nihonshu:
Jo, analfabetismen är ett stort problem. Hur ska man tolka det en obildad person berättar om? T ex en enkel fåraherde.
Nu ska jag dock akta mig för att kalla Jonas morsa för något sådant. Har varit på fest hos henne vid två tillfällen och om jag minns rätt var där flera hyllor med svensk, fransk o arabisk läsning. (dessutom en massa tavlor hon hade målat)

Fröken Underbar:
Vänner till min man (och mig) gifter sig på lördag. Ska bli ett trevligt sätt att missa festivalen Må bästa trudelutt (Sverige/Island/Ungern/Ryssland) vinna.
Lycka till med daten.

Comment by system administrator (z)

Anonym sa...

"The most astonishing thing about miracles is that they happen."
G. K. Chesterton

Jag älskar det citatet för det är så sant :D

Z sa...

Tuve
Väkommen!
:)
Chesterton....är det han som skrivit om "människan utveckling" eller något sådant? Hörde hans namn för första gången igår, av en Chesterton-frälst vän
:)

Helena sa...

Z,
Tack för länken hit, även om inlägget än gammalt så är ämnet aldrig gammalt :)

Ett mirakel kan vara så enkelt som att en människa som är blind får sin syn tillbaka. Det finns ett mycket berömt och vackert exempel:
Padre Pio (ett italienskt helgon) fick en liten flicka att se, trots att hon inte hade några pupiller. Hon lever fortfarande, tror jag, och ser utan pupiller. Det finns ingen förklaring till varför hon ser. Medicinskt sett är det omöjligt.

Skicka en kommentar

Sjung ut