25 juli 2007

Att bli screenad

Ett typiskt svengelskt internetuttryck är:
'att bli screenad'. Med detta menas att någon plötsligt inte besvarar en viss avsändares email, sms eller telefonsamtal.

Ordets ursprung förstod jag förut som att man nöjer sig med att titta på skärmen ('the screen') och se inkommande meddelanden, men inte göra något åt det.


Häromveckan såg jag ett Lilla huset på prärien-avsnitt, där lilla Laura försöker vaska guld i en bäck. Barnen talade om att man behövde en 'screen' för att kunna hitta guld.
Aha

'Screen' betyder alltså inte bara 'skärm', utan även: 'filter', 'sil'.
'Screenad' blir då, kort och gott, 'bortfiltrerad', som sandkornen. Eller?
-
Något som kan vara väldigt viktigt att man screenar, är reklam för snabba sms-lån, speciellt om de har ocker-ränta.
Screening av meddelanden från privatpersoner kan jag också, i vissa fall, förstå. Speciellt kändisar kan råka ut för ett stort antal förföljare och envisa debattörer. Läser man alla deras meddelanden blir man nog tokig. För ett år sedan var jag på föredrag i Lund: Yrsa Stenius talade underhållande och genomtänkt om lögner och sanning. När hon var färdig med anförandet reste sig en man upp och spände ögonen i henne och frågade om Estoniakommissionen (som hon varit med i 1994, lade fram rapport 1999) och om varför uppgifter därifrån inte stämde! Vi andra i publiken anade att denne man kanske...möjligen... hade varit på henne lääääänge i denna fråga, och liksom vägrat släppa taget...
-
Dock märker man hur bortsållning känns för den drabbade, då man själv blir bortvald.
Jag är en sådan som har full förståelse om någon inte kan prioritera mig vid inbjudan, t ex då de bjuder till bröllop, barndop, förlovningsfest, etc... Bröllopsfest är dyrt att anordna.
-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hade ingen aaaaaning om att man kan bli screenad. NU vet jag bättre. Ska tänka på det. (Är det samma term som man använder i hockey och basket för att ta bort spelare?)

Z sa...

Jaså, används denna term inom sport också?
Mycket man inte vet. :)

Skicka en kommentar

Sjung ut