26 feb. 2008

Bloggeliblogg...

Jag vill tacka er så mycket - Hosanna, Charlotte-Therese samt Anders Rasmussen - som tagit med Enkla bloggen på era top-ten-listor.
Ni har också en utmaning till mig om att fortsätta med denna list-kedja, men min lista skulle bli alldeles för lång, så jag kör en gyllene bloggrunda istället, och försöker uppmärksamma ett tjog hyfsat färska inlägg:

* .....om man tittar på knuff-rutan i marginalen ser man att jag idag är rejält uppe i smöret med mina mått mätt: 13 andra bloggare har länkat hit under de senaste 4 veckorna (är det verkligen sant?). Tittar man däremot på Opassande Emmas ruta, så läser man istället (just idag):

"87 länkningar" under samma period.
Gulp.
Hon behandlar ofta ämnen som fildelning, upphovsrätt och juridik, och man förstår hennes popularitet, speciellt då man fluktar på inlägget "Falsk trygghet och fel diskussioner". Kan bara inte hålla med mer. Pulsen ökar för varje ord.

*.....flukta på Raggopardens blogg, som jag tycker har den tuffaste och mysigaste header-bilden, zebrarandig drabbande rubrik

* Hosannas inlägg är omväxlande och spännande. Dessutom illustrerar hon själv och sätter in egna foton. Här är ett tjusigt foto med en bedjande dikt: "Om det bara vore lite lättare att leva"

* Johan S tipsar om hur man kan spara 1 krona och 83 öre om året. "Du kan vara lurad på din pantbonus"

*
Tuve klurar kring den gyllene medelvägen; är den nå't att ha? Bra ämnesidé! Diskutera gärna.

* Mackan visar upp de första böckerna på Frälsningsarmens nya bibliotek på Limhamn. Man kan skänka fler om man vill. "Biblioteket i verkligheten"

Blir fascinerad av hur denna miniarsenal redan har bestämda låneregler :
"Man kan inte låna böcker via Internet, ännu, men du kan se om en bok är utlånad (eller lånas ut… Referenslitteratur måste läsas på plats)" :)

* Läs med fördel "Alla livets nyanser" av Zoltán:
"I allt detta finns en person som vet vad smärta är, någon som känner dig bättre än du känner dig själv, någon som älskar dig och väntar på att du gör ditt val"

* Green Chili har tänkt till: "Hemligheten vi alla egentligen vet"
"Man börjar skylla ifrån sig på den andre, h*n har blivit så tråkig och disträ på sista tiden, h*n har slutat bry sig om sitt utseende,"

* Charlotte-Therese visar sin talang i "Att gå på vatten". Här lägger hon in några av sina bästa metaforer, liknelser:
"Nya stenar bildas medan man går framåt. Står man stilla växer det snart mossa både på stenarna och på en själv. Vägen framåt går på vatten - och förutsätter att man känner till linjen bakåt."
Kunde inte uttryckt det bättre själv; kunde inte ha uttryckt det lika bra själv, eller ens en femtondedel så bra...

*
Anders Rasmussen, the impeckable atheist, tycker att de är vidskepliga borta i Hollywood-fabriken

* Aleph: "Nördarnas paradis 1: en programförklaring"

* Leo H önskar att Maciej Zaremba kunde presentera lite argument och bevis till sin artikel "Först kränkt vinner"...

* Skulle gärna vilja utnämna Rudies blogg till vårt "blogg-kapell": Vackra bilder, böner, känslor, reflektioner, rannsakan, harmoni

* Jan Thurin vill tyvärr lämna katolska kyrkan, men inte lämna Jesus. Han argumenterar här för sitt beslut.

* Dag Selander är skarpsynt och missar inte i sin blogg att rapportera om det som andra lätt glömmer: De kristnas dagligen svåra situation i Kina. Keep up the good work!

* Indoeuropeiska språkens kasus-böjningar serveras hos Séra Jónatan.
"Svenska är syssling till hindi och litauiska, brorsbarn till albanska, kusin till tyskan och brorsa med danskan för att nämna några."

* Kolportören presenterar en utomjordiskt charmig och vrålhungrig ekorre som nallar på fåglarnas talgbollar

* SvD:s avhandlingar "Under strecket" är väl den mest seriösa bloggen i mannaminne. Idag, om Roskildefreden: "När Sverige blev skånskt"


Jag utmanar ingen. Dessa listor kräver mycket tid och ork.

Photo credit: freefoto.com with a no-derivative license

6 kommentarer:

Greenchili sa...

Oj, nu var du verkligen snabb :) Jag hann ju knappt publicera inlägget förrän du länkade till det!

Själv har jag, istället för att ständigt länka till mina favoriter, en lista på inspirerande bloggar i höger kolumn på min sida. Självfallet länkar jag ifall mitt inlägg direkt berör någon annans inlägg, som alltid :)

Tack för att du uppmärksammade mig här, stor kram // Chilin

Anonym sa...

Tack för alla länkar. Rudis bilder var verkligen vackra...

Z sa...

Grenchili, Hosanna Tack själva

Hehe, tänkte på en grej:
Tänk om man bara skulle få ha med folk på listan som man inte förut sett på någon annan lista. Alla världens bloggar skulle i så fall inte räcka till för denna löpeld:

den förste i kedjan utmanar tio personer, som alla vardera utmanar tio (= totalt 110 utmaningar).

Alla 100 utmanar sedan 10 var (=1000 utmaningar)

Dessa 1000 blir i nästa steg 10 000.... och i nästa steg 100 000 etc....
Lite som med kedjebrev...;)

Anonym sa...

O, man tackar! Skickar elogen vidare till Cynism som hjälpt mej med utformningen och lovar att spotta upp mej så innehållet motsvarar headern ;)

Z sa...

Raggoparden :)
urtufft namn också

Google tar liksom inte miste om man söker med den sökfrasen,

däremot är det t ex många olika företeelser som kallas 'z'

séra Jónatan sa...

Tack för uppmärksamheten! Jag uppskattar att du tog upp mitt synnerligen snäva språkbidrag, hehe.

Skicka en kommentar

Sjung ut