5 feb. 2008

...& storleken på alltsammans blir....

En snabb guide..... Hur stort är universum? Har ni någon gång undrat hur forskarna kan ha ens ett hum om detta? "Vintergatan ligger i utkanten av universum" etc etc...

Jo, eftersom man har koll på dess ålder och ljushastigheten, så blir det lätt som en plätt(?) att sluta sig till radien.....mhmm... Den enkla formeln "hastigheten x tiden = sträckan" ska visst leda oss rätt, mot universums storlek. Vad menar man då? Jag vill att alla läsare förstår, och de som inte gör det, får gärna påkalla uppmärksamhet genom att kommentera.

* Well, man antar att ljuset endast kan ha färdats sedan Big Bang, inte tidigare..... och allra först
var visst hela baletten endast en liten, liten plutt, mindre än en miljarddels millimeter (vet inte riktigt vilka pang-uttryck man kan använda här....jo!: Det minsta någonsin!) Och eftersom universum utvidgats ända sedan Big Bang, för 13,7 miljarder år sedan.....så har ljusets fotoner/vågor nått max till dess "kanter".

Alltså: om man vet hur långt ljuset har färdats sedan Big Bang, vet man samtidigt vår radie:

* Ljusets resa sedan BB: 13,7 miljarder år x 300 000 kilometer/sekund

som blir 13,7 miljarder ljusår
(Ett ljusår = den sträcka som ljuset färdas på ett år. )

För att få ett riktigt tal, kan man räkna ut hur många kilometer ljuset färdas på ett år.


Hur många sekunder går det på ett år?

En timme = 60 x 60 sekunder = 3600 sekunder
Ett dygn = 24 timmar = 24 gånger 3600 sek. = 86400 sek.
Ett år = 365 dygn, för det mesta = 365 x 86400 sek. = 31536000 sekunder

Ett år hyser alltså ca 31 miljoner sekunder....jaha...

Hur långt reser då en liten stråle varje år? Om den åker 300 000 km på varje sekund, hur mycket blir det då på 31536000 sekunder?

Jo, 31536000 x 300 000 kilometer = 9460800000000 kilometer, som man brukar avrunda till

9461 miljarder kilometer, ett års ljusresa, alltså

Men sådana resor finns det alltså 13,7 miljarder av.....(allt materiellt blev visst till för 13,7 miljarder vintrar sedan). "Universe, founded 13,7 billion years B.C." ;)

13,7 miljarder år x 9461 miljarder km/år = *trumvirvel*......
129615,7 miljarder miljarder* kilometer

Men dess diameter, omfång är dubbla radien (27,4 miljarder ljusår) = två gånger summan = 2 x 129615,7 miljarder miljarder km = 259231,4 miljarder miljarder km.....

Teoretiskt sett, alltså.....
.....Fast i denna artikel finns en förklaring till varför man egentligen tänker sig världsalltet som uppemot 156 miljarder ljusår.....
.
* Först skrev jag, märkligt nog, bara "miljarder" i denna rad, tills Averater påpekade att jag missat 9 nollor....

15 kommentarer:

averater sa...

13,7 miljarder år x 9461 miljarder km/år = *trumvirvel*...... 129615700000000 miljarder kilometer!!!

du har missat 9 nollor!

Z sa...

Averater
Du har rätt som vanligt: miljarder x miljarder ska det ju vara. Jag får lösa det genom att skriva "miljarder miljarder".

Anonym sa...

Tack för denna lilla räknestund!

Något som förbryllar mig är hur man vet var vi är i universum.

Om vi förutsätter att universum är klotformat, dvs att Big Bang gjorde att universum expanderar hyfsat jämt från mitten och ut som en uppblåsbar badboll.

Hur vet man var i badbollen vi bor?

När vi ser något så ser vi ju alltid bakåt i tiden, mot Big Bangs början, hur vi än gör, eller hur?

Men för den sakens skull behöver vi inte var längst ut vid Universums kant, utan kan ha saker "framför" oss, stjärnor och planeter som helt enkelt är "längre ut". Kan vi se dessa, de borde ju ligga frammåt i expansionen, men kan skicka ljus bakåt mot oss...?

Med risk för att verka rätt korkad, men snälla, kan någon reda ut detta så ett litet barn förstår! :)

RUDIE sa...

Nå forstår jeg hvorfor man velger å være kreasjonist! ;)
Mye tall, men veldig fasinernede! :)
Det är någon som har räknat ut hur många stjärnor det finns på himmelen. 1oooooooooooooooooooo stjerner sånn ca. Kan det stemme? Jag gav up...:P

Z sa...

Kaffepaus Tack

En gissning:
Man använder det som vi vet om den sk rödförskjutningen, dvs att föremål som ligger längre bort i från oss, har förskjutits mer åt längre ljusvåglängder, dvs mer åt det röda hållet.

Och om man tittar åt olika håll (med teleskop, spektrometrar etc) får man syn på olika spektran och nyanser.

Hubbles lag, Hubble's law:

"Hubble's law is a statement in physical cosmology which states that the redshift in light coming from distant galaxies is proportional to their distance"


Rudie

Oj, så många stjärnor: 10 upphöjt till 20? Du räknade på natthimlen! ;) Det kallar jag tålamod.;)
Ska försöka läsa om detta på wikipedia

Tuve sa...

Kul som vanligt med sådana inlägg!

Amatör som jag är kan jag bara gissa hur man kan veta var i universum vi är. Men jag antar att man kan mäta hur "vi" (vintergatan) expanderar och därmed kan se hur vi expanderar i förhållande till övriga galaxer, eller vad man kan förvänta sig i olika delar av universum? Något ditåt...

Är jag i rätt härad?

Allt gott!

Z sa...

Hubble's law (wikipedia)

Z sa...

Tuve
Du är nog spot on

Tuve sa...

Ah, såg att Z hann svara, men jag är inte man att avgöra om jag var i rätt härad med min gisnning... :)

Tuve sa...

:D
Vi simlutankommenterar tydligen :)

Z sa...

Realtidskommentarer, comment shift istället för red shift ;)

Fick en idé som inte är min: Man kan bestämma tidpunkter för chat i någons kommentarrader

Doktorn sa...

Roligt inlägg! Jag gillar kaffepaus fråga ovan och skulle önska att någon riktig kosmolog kunde svara. Men kanske bör tänka sig att den expanderande "badbollen" (universum) har ett väldigt tjockt gummilager, i vilka alla galaxer finns, men där vissa ändå är närmare universums "centrum" än andra.

Sedan tror jag inte, Tuve, att själva vintergatan expanderar. Vad som expanderar är rummet mellan galaxer (eller snarare galaxhopar).

Anonym sa...

Tack för svar och länkar!

Jag tror jag förstår principen i alla fall.

Tuve sa...

Doktorn
Bra att du rättar mig, detta är inte alls något jag behärskar. Jag hade bara för mig att det var något med expansion så jag drog till med det som låg närmast till hands :)

Allt gott!

Anonym sa...

Jag kom lite sent in i diskussionen här. Men läs gärna min artikel som handlar just om detta ämne: Oändligheten är vacker

Skicka en kommentar

Sjung ut