9 apr. 2008

Något vi är överens om?


Efter senaste inlägget har jag spånat kring vad vi troende är eniga med ateisterna om:

Vad sägs om empatin? Att man bör agera mot andra, så som man själv tror att man skulle vilja bli bemött i deras kläder.
(något vi är minst sagt halvtaskiga på ibland)


Om man inte tror att moralen är objektiv, tänker man då att den utvecklats av människan och att den inte fanns innan hon blev till?

Tycker vi att andra djur är moral-medvetna? Växter?




Bloggtips: Kolportören undrar varför vi har så svårt för att klämma fram ett 'förlåt'.

Dagen
om moralfrågor ............Photo courtesy: freefoto.com

Tidigare skrivet i ämnet: Grundläggande värderingar - vilken grund?

7 kommentarer:

Pekka S sa...

Jag tror inte att du kan behandla kategorin ateister på ett speciellt övergripande sett.

Det enda som definierar gruppen ateister är deras avsaknad av gudstro.

Utöver detta kan ateister vara: nihilister, moraliska relativister / realister / subjektivister / objektivister, platonister, kommunister, kapitalister, moderater, kpml(r)are, anarkister, vetenskapsälskare, vetenskapshatare, religionshatare, religionsgillare, solipsister, satanister, abortmotståndare, abortpåhejare, osv, osv.

Så ett generellt svar kan du inte få.

Kanske gäller samma sak för gruppen troende?

Det du istället kan fråga dig är vad ateistiska individer delar för övertygelser med dig som troende.

Vore det av intresse?

Anonym sa...

Av de djur jag har studerat (framför allt insekter) så har inget haft en moral som liknar den mänskliga.

Den naturliga selektionen främjar ofta beteenden som kannibalism och våldtäkt.

Bland grupplevande ryggradsdjur kan man möjligen finna tecken på moral som är besläktad med vår. Det finns gott om grupplevande ryggradslösa djur också, men deras moral liknar inte vår. Någon kommer säkert att föreslå att tambiet har en utvecklad moral, men eftersom alla tambin i en koloni är så nära besläktade så kan man ändå inte kalla arbetarnas "slavarbete" för ett bevis på godhet eller hög moral tycker jag.

Växter...hehe, well de är antagligen de minst självuppoffrande organismer man kan tänka sig. Men så står de ju också långt ifrån oss evolutionärt.

På din fråga om ateister och kristna har något gemensamt?
Inte vad gäller synen på moral tror jag. Det vi kristna kallar godhet är inte förnuftsbaserat och ej heller gynnat av naturlig selektion. Ateisten kan möjligtvis använda ordet "god", men lägger då en annan mening i ordet.

Z sa...

Pekka
Ok, det var kanske lite väl hårt av mig att anta att folk i allmänhet är överens om att empati är en bra idé ;)

Johan S
Växter, ja...håhåjaja....tog med dem som rent bus, men jag undrar faktiskt.

Det finns onekligen sådant som anses gott av oss människor, men som inte är förnuftsbaserat.
T o m Dawkins säger att han absolut inte är socialdarwinist vad gäller människor (har tyvärr ingen länk/referens). Endast vad gäller andra djur.
Dvs han tycker att det är viktigt att ta hand om sjuka/gamla.

Pekka S sa...

Z: Nä, alla anser inte att man bör följa någon variant av den gyllene regeln. Satanism är ett exempel på en ateistisk ideologi där man menar att man endast ska behandla vissa väl (de som förtjänar det).

Gällande Dawkins så är han inte socialdarwinist gällande djur. Han är för djurens rättigheter. Den inställningen var enligt hon självklar med tanke på vårt nära släktskap med djurvärlden.
I en intervju jag lyssnade på erkände han att han egentligen hade velat vara vegetarian men han var inte "stark" nog än. (Lite som jag själv...)

Psykbryt sa...

Empati är en av mina allra största favoritegenskaper hos andra människor. Jag vet inte om jag kopplar samman det med tro på det sättet, att jag med enbart detta underlag är beredd att göra en bedömning om huruvida någon är empatiskt eller ej. Men man kan väl säga så här: jag tycker att det är enormt empatiskt när man är fördomsfri och öppen för nya sätt att tänka på. Det kan man inte heller koppla till religion eller ateism.

Anonym sa...

Du är så klurig så det är svårt att skriva ett inlägg tycker jag. Det jag skriver känns lite klumpigt när jag jämför!
Du har kommit bra mycket längre än jag i mina funderingar.....

Men det är alltid intressant att läsa vad du hittat på!

//ninni

Z sa...

Psyk/Bryt

"...jag tycker att det är enormt empatiskt när man är fördomsfri och öppen för nya sätt att tänka på"

När jag läste din kommentar, kom jag att tänka på lyssnandets konst.


Ninni

Thanks!
Har fått en hel del idéer från författarna William Craig, Betrand Russell, Ulf Jonsson,
samt från andras blogginlägg :)

Skicka en kommentar

Sjung ut