29 okt. 2007

Fifteen-love. Mysteriet 'love'

Vill bara säga att jag har en teori inom etymologi, ett förslag på varifrån ett ord härstammar....Äntligen.

Ni andra kanske inte alls har undrat över en bagatell som denna (och möjligen vet ni redan svaret), men en annan har den gäckat sedan tonåren.

Inom tennis: Varför heter "noll poäng" just 'love'?

denna sida menar man att det kan vara ett låneord från franskan, eftersom tennisens rötter sägs komma därifrån: Från franskans 'l'oeuf', 'ägget', och att nollan liknar ett ägg. Eller att det kan ha med "to play for love" (istället för att spela för pengar) att göra. Hmm....kanske ändå...

Jag tror att SAOB har givit mig en annan teori. Fick en känsla, slog upp ordet 'lov' som i 'att göra en lov', att gira, svänga, cirkulera:

" a) i uttr. slå en lov l. lovar, göra en lov l. lovar; numera bl. i utvid­gad l. bildl. anv. (jfr b), ofta för att beteckna att ngn kretsar kring ngn l. ngt l. gör ngn sin kur l. dyl. HH 20: 173 (c. 1585). Ner uti blomster­gården nu / Gingo allena två bofvar, / Slogo lofvar, slogo lofvar / Kring vår lilla fru. BELL- MAN (BellmS) 2: 94 (c. 1767 1791). En stor bisvärm .. slog en lof kring torget, som om den sökt husrum. BREMER Hem. 2: 140 (1839). Ända fram till Ulvsunda kom han och slog sina rädda lovar kring den gröna villan. SIWERTZ Varuh. 236 (1926). HELL- STRÖM Storm 243 (1935). "

En lov kan väl helt enkelt betyda "en cirkulering", "en slinga", även på gammal engelska? Någon som kan gammal engelska?

19 kommentarer:

Anonym sa...

Kollade lite på finalen mellan din favorit Federer och Marko Nieminen häromdagen. Självklart var jag dock tvungen att heja på Nieminen.

Och självklart har jag alltid funderat på "love". Hoppas nu att någon kan bekräfta att du har rätt! Annars är det ju möjligt att skicka sms till kommentatorerna på Eurosport och fråga.

Z sa...

Hej Johan
Heter han inte Jarko? Äsch, jag hänger kanske inte med, men han verkade riktigt trevlig. Dock inte lika spännande som häromdagen, med Karlovic, som visst bara inte kan förlora sitt eget game.

Ordet "deuce" är liksom inte lika gäckande, precis. Partikeln "De-" antyder redan talet två.

Z sa...

Nieminen betyder väl nå't i stil med "från näset"
;)

Niemi ('tunga','näs'?)
På ungerska: Nyelv

Anonym sa...

Visst heter han Jarkko!! Javisst. Jag brukar alltid säga Janne Nieminen och ansträngde mig för att inte skriva det nu, hehe - och så blev det Marko istället...

Det är inte bara tennisterminologin som är besvärlig. De flesta utövarna har namn som omöjliga att stava.

Anonym sa...

Jag tänkte också när jag läste Johans kommentar "hette han inte Jarkko?"... :) Niemi betyder näs, ja.

Det är otroligt vanligt att finska efternamn slutar på -nen (Salonen, Halonen, Kinnunen o.s.v.)... Har aldrig riktigt funderat på vad -nen betyder, så jag vet inte exakt, men jag känner en människa som heter Hanhinen i efternamn, och hanhi betyder 'gås' och jag minns att pappa en gång för länge sen översatte det typ 'gåsaktig', men jag vet inte om det faktiskt betyder det... Den ändelse som normalt betyder 'från' är -sta/-stä eller -lta/-ltä.

Men det var ju inte finska efternamn jag skulle skriva om, utan jag skulle bara säga att jag också funderat på 'love' :) Spännande saker du kommit på! Hoppas du får dina tankegångar bekräftade.

Z sa...

My tack!

Betyder inte även ändelsen "-lainen" att man härstammar från ett visst område?
ruotsalainen(?)

Jag tänker så det knakar när jag kollar in innehållsförteckningar på finska, för att finna "det "finskugriska"....
Svårt.

Tja, På halstabletter 'Kurku'(-pastilli), 'torok' (hals) Bedöm själv...
Förstår dock varför Åbo heter Turku; där kan jag skönja "hals", "vik" etc.....

Anonym sa...

Vad gäller ursprungsfrågan: Det här är väl en självklarhet och kanske just det du har i bakhuvudet, men engelska språket är ju bemängt med fornnordiska ord och ord som härstammar därifrån. Engelskans "bag" är besläktat med "buk", "gloom" med "glåm/glåmig", och, hrm, "fuck" med "focka" o.s.v. Det borde vara ganska enkelt att kolla upp när "love" dök upp i det engelska språket och om det sammanfaller med vikingafärderna.

Z sa...

Aleph

Ungefär så tänkte jag, ja.

Anonym sa...

Jag tror inte att -lainen direkt betyder 'från', utan det är snarare en adjektivändelse som typ tar betydelsen från första delen av ordet och gör det till ett adjektiv (Ruotsi = Sverige, ruotsalainen = svensk, Ranska = Frankrike, ranskalainen = fransk)...

Tror att det skulle kunna vara så med alla ord på -nen, för det funkar ju även på Hanhinen som jag skrev om tidigare, hanhi = gås, och om man sätter -nen på slutet så blir det ett adjektiv baserat på substantivet i början, alltså typ 'gåsaktig'...

Men jag är inte säker - min finska är inte så stark, tyvärr.

Spännande att få veta lite mer om ungerska - jag vet ju egentligen inget om det språket (mer än att det är släkt med finska...)

Jag har läst lite estniska också, och det var kul! Grammatiken är väldigt lik finskan, men uttalet är lite mjukare än finskan, lite gulligare... :)

Anonym sa...

The term "deuce" is derived from the French "deux", an advantage of two points having to be gained.

"Love" is generally taken as being derived from the French "l"oeuf", the egg, symbolising nothing. The term "love" can also be said to come from the English phrase "neither for love nor for money", indicating nothing. (Taken from the book entitled The Guinness Book of Tennis Facts & Feats and Fifteen Love).

**these facts come straight from http://www.about-tennis.com/**

Z sa...

Ginko
Thanks and welcome!
That deuce-word surely has a complicated logic of meaning, interesting.

Unknown sa...

Någonsin hört talas om den populära Travis borgmästare Loan Firm? Vi erbjuder lån på en fantastisk ränta på 2,5% och vi erbjuder även ett maximala lånet på 50år. Sedan vår etablering under 1996 har vi nu arbeta i över fyra kontinenter. Vi erbjuder privata lån, hypotekslån, investeringslån och mycket mer. Skynda nu och ta ett lån medan du fortfarande kan. Oavsett behovet av pengar vi kommer att gå hand med dig och göra bördan lättare. Contatc oss nu Via: Travismayorloanfirm@gmail.com.

Unknown sa...

Någonsin hört talas om den populära Travis borgmästare Loan Firm? Vi erbjuder lån på en fantastisk ränta på 2,5% och vi erbjuder även ett maximala lånet på 50år. Sedan vår etablering under 1996 har vi nu arbeta i över fyra kontinenter. Vi erbjuder privata lån, hypotekslån, investeringslån och mycket mer. Skynda nu och ta ett lån medan du fortfarande kan. Oavsett behovet av pengar vi kommer att gå hand med dig och göra bördan lättare. Contatc oss nu Via: Travismayorloanfirm@gmail.com.

Unknown sa...

Att ha problem låna pengar från banken?
Vi kan hjälpa U lösa problemet Snabbare och enklare.
Vi erbjuder lån är på 3% procent billigare att öka din verksamhet.
Vi ger ut lån olika individuella och samarbetspartners och du kan få ditt lån inom 48 timmar från vårt företag och detta den bästa företaget du någonsin kan lita på. ... Alla som är intresserade?

För mer mer information om hur du ansöker och få ditt lån, kontakta oss 24 timmar via e-post -
auditcreditservicepatners@gmail.com eller audit-creditservice-partners@outlook.com - (+ 1) 213-533-9806.

MRS MIRANDA BETHANY sa...

VITTNESBÖRD OM HUR JAG FICK MIN lån från en ÄKTA lån företaget förra veckan.

Jag är MRS LAUREN TRAVIS med namn, jag bor i Kalifornien, United State Of America, som har varit en bluff offer för så många falska långivare på nätet mellan februari förra året till april i år, men jag tackar min skapare så mycket att han äntligen har log på mig genom att rikta mig till denna nya långivare som satte ett leende på mitt ansikte genom att inte scamming mig och även genom att inte inte lura eller ljuger för mig men men detta långivare vars namn är Alvaro Amaranto gav mig en jul lån som beloppet är $ 90.000 united states dollar efter min överenskommelse att deras företags villkor och en viktig sak jag älskar om detta lån företag är dess snabb service och även dess gud som fruktar attityd för att inte varit som andra falska långivare på nätet som scammed mig förrän nu genom att be mig att föra avgifter vid avgifter utan att få resultaten av alla de avgifter betalning som jag gjorde för dem, men i alla fall, jag fortfarande att prisa Gud att min storm är över nu och jag är nu upptagen kvinna som jag brukade vara och även min verksamhet växer nu här i mitt land eftersom jag nu har mycket kapital för att göra mitt företag ordentligt innan året tar slut utan att behöva gå och träffa min bank för någon assistent. Tack Alvaro lån företag för denna dröm komma igenom och jag lovar att prova alla mitt bästa för att hänvisa ditt lån företag till andra som är i behov idag precis som hur jag en gång var .. tack så mycket under och över en igen och må Gud vägleda er alla. här är det e-post för att kontakta dem om du behöver lånet för ..

E-post: berymorrisonfirm@gmail.com

Tack alla för vi är penna i Guds hand
Avseende.

MRS LAUREN TRAVIS

Anonym sa...

personer har letat efter som att hjälpa dem med pengar eller finansiering, är de goda nyheterna här att det finns en känd lån långivare som har gett ut lån och ekonomiskt stöd till många personer från olika delar av världen, har han börjat ge ut internet lån och ekonomiskt stöd över hela världen.
Om du behöver ett lån, ekonomiskt bistånd eller en investerare du är mycket välkommen att kontakta denna välkända lån långivare på sin e-post: johnlutherloanfirm1@outlook.com
när du behöver pengar för att betala dina räkningar kan du också kontakta honom på sin e-post, ger han alla typer av lån, kontakta honom idag via e-post: johnlutherloanfirm1@outlook.com

tack

Mrs.Victoriamichael sa...

Är du i några ekonomiska svårigheter? Behöver du
ett lån för att starta ett företag eller att betala dina räkningar?
Vi erbjuder lån till människor som behöver hjälp och vi lånar ut till lokala företag, internationella och också på en mycket låg ränta på 2%.
Ansök nu via e-post: victoriamichaelloanfirm@gmail.com
Tack
Tack och Gud välsigne
Mrs Victoria

Mrs.Victoriamichael sa...

Är du i några ekonomiska svårigheter? Behöver du
ett lån för att starta ett företag eller att betala dina räkningar?
Vi erbjuder lån till människor som behöver hjälp och vi lånar ut till lokala företag, internationella och också på en mycket låg ränta på 2%.
Ansök nu via e-post: victoriamichaelloanfirm@gmail.com
Tack
Tack och Gud välsigne
Mrs Victoria

Anonym sa...

Hej allihop, jag har blivit ljugid för av så många företag som har påstått att de är riktiga långivare, men alla mina ansträngningar har varit förgäves, jag har förlorat pengar till falska långivare som påstår sig vara vad de inte är. Tills min vän presenterade mig för rätt långivare jag kontaktade och jag lyckades få ett lån på 95 000 från dem på bara 24 timmar, skulle jag rekommendera alla som letar efter ett lån utan rädsla att kontakta dem via e-post:________lapofunding960@gmail.com

Skicka en kommentar

Sjung ut