22 okt. 2007

Man blir tvungen att ta itu med sin existens

Jag påstår fortfarande att:

Så fort vi sätter oss vid tangentbordet/pennan och börjar skriva dagbok/blogg, så börjar vi automatiskt fundera kring det som vi lätt förtränger annars under dagens göromål och pladdrande - Gud/existensen -
(När man bloggar är man med sig själv och kan inte komma undan eftertanke och analyser). Oavsett vem vi är.

Så jag är smått glad åt att P1 visst ska ha ateistisk andakt ibland, först var det visst med Christer Sturmark. Dels blir det då rättvist; många är visst icke-religiösa här i Svea konungarike.
Men min andra anledning är:

Jag vet ingen i Sverige som nämnt Gud så ofta de senaste åren, som han.
Christers bloggande och idoga artikelskrivande visar mig att han i högsta grad filosoferar kring detta, varendaste dag.

Även Sturmark verkar alltså påminna oss, och sig själv, om Gud.

12 kommentarer:

séra Jónatan sa...

Men i vissa perioder historien har ju kristna nämnt Satan/den Onde mer än Gud. De har mer koncentrerat sig på synden så att de vet vad de skall undanhålla sig. Är det inte en liknande tendens som herr Sturmark gör?

Z sa...

Jónatan

Jo, det blir väldigt besvärligt om man ska hålla på att koncentrera sig på det onda hela tiden; det hjälper en inte framåt. Det onda kan inte inspirera en att gå vidare.
Den ende som kan göra det är den Gode.
:)

Men visst, jag förstår att det någon gång funnits en syndakatalog som några utvalda personer fått i uppdrag att skriva. jag hoppas att de började sina sejourer i denna kommitté med att be böner, om optimism ändå.

Och vad gäller Sturmark blir det så mycket "Gud" att det nästan låter stressat ibland.
Men kanske kommer detta en dag att få honom att inse att det är Gud som tar honom "framåt".
;)

Anonym sa...

Jaaamen asssååå... borde man bli förvånad eller... !!???
Ateistisk andakt!!?? Nu börjar det väl ändå gå för lång, hur tänker dom egentligen?
Sturmark o co har blivit helt besatt av Gud, det har totalt stigit dom åt huvudet på det mest bisarra sätt. Nu får dom väl ändå lugna ner sig ett par hekto.

Tänk att med sån fullmatad energi, dagligen och varje sekund ägna sitt liv åt att bekämpa en tro. Och på ett så svartsjukt sätt så dom ändå inte kan låta bli att ta efter precis allting, konfirmationer, dop, bröllop och varenda grej som kyrkan gör... tom ska de ha gamla kyrkor att hålla sina "möten" i. Och nu andakter! Men hur ska man kunna ha en "tjänst" för Gud, utan Gud? Och inte minst - VAAARFÖR?

Anonym sa...

Han inleder med att Gud inte finns... och avslutar den ateistiska "andakten" med en kristen psalm...

ROFL!!!

Anonym sa...

Hmmm, jag tycker att Sturmark har vissa likheter med Saul/Paulus.

Anonym sa...

Inskränkta kristna som tror att ateister inte kan vara "andliga"...

Z sa...

Kristin
Mitt i prick: De kunde lugna ner sig ett par hekto. ;)

Hoppas det förhåller sig som i Johan Stenbergs funderingar: Sturmark kanske påminner om Saul

X
Undrar om Sturmark fick bestämma musiken själv, eller om det var P1.

Johan K
Förstår ungefär din andemening, men vad menar du med ordet "andlig" inom citationstecken?

Charlotte Thérèse sa...

Jag ska på en debatt mellan Christer Sturmark och Ulf Jonsson - om den nya ateismen - nu i veckan.

Är det något särskilt ni tycker jag ska passa på att fråga Sturmark om - apropå detta?

Charlotte

Z sa...

Charlotte

Om jag läser din blogg rätt, så behöver du bara vara dig själv, och han kommer lyssna.

Trots att jag kommenterat flitigt på flera Humanisters bloggar, t ex Sturmarks, så är det bara ett fåtal som vågat sig hit till Enkla bloggen. jag bits inte ;)

Jag tror att Sturmark är rädd för våra vässade argument och vårt sätt att bemöta fråga för fråga, i denna del av bloggosfären. Så han koncentrerar sig på rabiata , outbildade, amerikansk-kyrkliga, samt fundamentalister bland muslimerna. Speciellt handlar det om folk som knappt gått ut grundskolan.

Tro mig:
Sturmark vågar inte tampas med några katoliker till exempel. Han undviker konsekvent debatter med folk som tillhör RKK.

Ulf Jonsson hade en Under-streckare i Svd: "Det finns ingen Gud och Dawkins är han profet" (om Dawkins nya bok.)

Bokförlaget ringde tydligen till Svds kulturredaktör Carl-Otto Werkelid och klagade utan att anföra minsta konkreta argument:
"En sådan artikel kan ni bara inte ha med i tidningen" "Den framställer Dawkins negativt".

Hoppas du får ordet någon gång under diskussionen.
Jag tror att Sturmark kommer ge dig ett vänligt bemötande :)

Anonym sa...

z, Sturmark har debatterat med Ulf på Credo Uppsala. Så det är inte sant att han inte vågar möta katoliker.

Z sa...

Johan K
Du har rätt, my bad

Men hoppas han vågar REDOVISA vad som sades i debatten, dvs transcripts

Charlotte Thérèse sa...

Z, alla,

Ulf och Christer är vänner, så det är inte konstigt att de kan mötas i debatt (och även skämta en del). De har debatterat flera gånger förr.

Men det ska bli intressant att höra vad de säger ikväll - apropå Dawkins.

Jag skulle för övrigt gärna sitta ner nån gång med Sturmark och se hur han reagerar på en katolik som inte passar in i vad som verkar vara hans fördomar gentemot kristna....

Vad som gjorde mig nyfiken här var att han haft en radioandakt! Då jag inte hörde den undrar jag vad han sa - någon som vet?

Tänk om han ändå kunde vara en Saul-Paulus, som någon skrev - vilken missionär kyrkan skulle få...!

Det man förföljer så starkt måste ju betyda en hel del... Beröra något i det innersta som man värjer sig emot med näbbar och klor...

Dessutom är det han gör bra reklam för sann kristen tro. Folk blir nyfikna på det som smutskastas... Undersöker det själva.

Charlotte

Skicka en kommentar

Sjung ut