31 okt. 2007

Varning: nördigt data-skämt om Halloween

Ska erkänna en grej...... begriper mig inte på alla klagomålen på den kommersiella "högtiden" Halloween. Ursprungligen kommer den visst från irländarna, men har blivit en nationell fest hos amerikanerna.

Big deal. Man köper några orangea pumpor och lite servetter. Stearinljus tänds och det blir mysigt. Låter detta verkligen så hemskt? (.....och så är jag dessutom förtjust i orange kulör :) )
Ok, jag är ännu inte förälder, så jag kanske inte vet hur det känns när barnen skriker efter helg-prylar och bus-godis. Det är kanske mest till småbarnsföräldrarna som den aggressiva reklamen riktar sig.

Här uppe i Norden behöver vi alla ljus-högtider vi kan få vintertid. Eller? ;)

Och visst vet jag att det egentligen är Alla Helgons dag som ska firas, men vem är katolik i Sverige (remember: helgon finns med i namnet)? Snarare är det väl Alla Själars dag man egentligen firar här.

* Nu kommer vitsen:
Egentligen så kan halloween och Juldagen infalla samtidigt:

31(okt) = 25(dec)

dvs "31 i det oktala talsystemet (det som är baserat på 8) = 25 i det decimala (vårt välkända talsystem, baserat på talet 10)"

( 31(okt)= 3x8 + 1x1= 25 )

Jag varnade er för skämtets kvalité.......

11 kommentarer:

Anonym sa...

Fattade inte skämtet *trög* men kan avslöja att jag ju är förälder...ingen nyhet...men...jag tillhör föreningen "våga-bojkotta-kommersiellt trams" *s* och där hamnar halloween med sitt bus-eller-godis-och-kom-och-köp-dyra-dräkter-tjafs.

Mina barn ska gå kyrkogårdsvandring och följa med och tända ljus på Storbonusens mammas grav samt gå på ljuständningen för årets avlidna i vanlig ordning. Lattjo lajban!

Anonym sa...

Jag fattade inte heller - det var nog på för hög nivå för mig. :)

Nej, bus eller godis är nog inte värre (eller lika illa) som påskkärringar. Men personligen ser jag ingen anledning till att fira Halloween. Tycker dessutom att halloween verkar tappa i popularitet på senare år.

Förra året var första gången i mitt liv som jag firade alla helgons/själars dag. Riktiga pingstvänner gör nog aldrig det. Idag har dessutom fader Gregor lärt mig skillnaden på alla själars och alla helgons dag så i år blir första året som jag firar det "korrekt".

Z sa...

Hosanna & Johan

Nej, en av de få som fattar talsystems-skämtet, är väl Tuve. Ska kolla om han orkar läsa detta inlägg.

Tips: Jämför med det binära systemet, med basen 2,
det som datorer grundar sig på.

jag kanske tar upp detta i ett inlägg.
Karl XII ska visst ha varit en riktig hejare på det här med talsystem och utvecklade visst ett oktalt.

Anonym sa...

Där var du vitsig med datum! Tyder på tänk i andra banor! *beundrar*

Det har jag aldrig tänkt på. Nu skall jag vidarebefordra till likasinnade! Och jag uppger källan!

//ninni

Anonym sa...

hehe, nu trillade polletten ner. Bättre sent än aldrig! ;)

Anonym sa...

Att fylla 64 är en aning speciellt eftersom det är så himla jämnt.

1 000 000 (binärt),
1000 (bas 4),
100 (oktalt, bas 8)
40 (hexadecimalt, bas 16)

Jag längtar tills det är dags och då kommer jag att välja 40.

Det har absolut ingenting med dagens inlägg att göra men det gränsar med leken med siffror.

//ninni

Z sa...

Ninni

Idén kommer från en okänd datalog på lth (eller någon annanstans i världen). Så du behöver inte uppge mig som källa.

Har du hört 'When I'm Sixtyfour' med Beatles? Mysig låt, tycker jag. :) Hade den som gitarrläxa när jag var liten (80-talet). Fast min favoritbeatles var nog 'Michelle', då.

Z sa...

Förresten, tack Ninni, för sixtyfour-listan :)

Anonym sa...

Alltså... jag kan inte ens se om jag fått rätt växel tillbaka i affären så...tyvärr *s* men jag lever ett rätt gott liv ändå i min okunskap *ler brett*

Vill du får du gärna
förklara ä n n u tydligare för oss som inte är knivskarpa ;)

Z sa...

Hosanna

Ska skriva en så pedagogisk bloggpost det bara går, om saken. Efter diverse jobbande idag. (Pedagogik tar lång tid för mig att planera, för jag vill gärna slänga in en del humor, så att det blir möjligt att läsa utan att gäspa ;))

Anonym sa...

*tackar och bockar ödmjukast* :)

Skicka en kommentar

Sjung ut