9 okt. 2007

Äntligen - uppfinnare som får pris


.
.
.
.
.


Tackar nobelkommittén för att ni äntligen, äntligen, äntligen, ska ge två uppfinnare nobelpriset.

Tack Det var inte igår sist. :) :)
Vilken lättnad.
Hade inte ens hört namnen Albert Fert och Peter Grünberg förut.

"- Jag har aldrig varit med om att salen där pristagarna lästes upp varit så fylld av den aktuella uppfinningen, säger SvD:s fysikreporter Dag Bjerke och syftar på journalisternas bärbara datorer."

bakgrund:
"- I alla hårddiskar finns information i små magnetiska punkter. När hårddiskarna blir mindre blir också punkterna mindre och det handlar då om att kunna läsa informationen från de är ytterst små punkterna. Det är det som deras uppfinning gör, säger Dag Bjerke. "

Som sagt, äntligen ett pris som man kan förstå. .....would you believe.....
Detta gjorde min dag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håkej, utan att ännu ha läst mig in på vad dessa herrar åstadkommit, misstänker jag att det inte bara handlar om ultramikroskopisk datalagring utan också pekar fram mot spekulationer om kvantdatorer som är så populära nu?

Det jag först kom att tänka på i samband med nobelpristagare som också är uppfinnare: Hur var det med förra årets pristagare? Det var någon (ekonomiskt stark) person som i en helsidesannons i någon svensk tidning gjorde anspråk på att ha föregripit pristagarna med sin egen version avmagnetröntgen. (Som dock tydligen inte fungerade, av andra källor att döma.)

Z sa...

Aleph
Jo, du har rätt, förra året handlade det kanske om magnetröntgen.

Jag har en allmän vurm för uppfinningar och upptäckter som handlar om att (filosofiskt uttryckt) 'fånga upp' information eller bilder. Får snart göra en post om detta.

Anonym sa...

Jag föll av stolen av förvåning när jag insåg att de inte är amerikaner.

Anonym sa...

Johan
there you go....ännu en överraskning
:)

Skicka en kommentar

Sjung ut