17 okt. 2007

Tjänar inte mycket på att vara katolsk biskop....

Katolsk präst blir man inte för att tjäna pengar. Enkel kost och enkel logi + en låååååg summa per år.

Biskop Anders Arborelius har, enligt tidningen Dagen:
154 800 kronor, år 2006,

vilket ska jämföras med andra på listan, vissa kända frikyrkopastorer, biskopar i Svenska kyrkan, etc, som har minst dubbelt och ibland fyra gånger den summan i årslön, samt att de får ha privata förmögenheter och fastigheter vid sidan om.

Men jag tror att biskop Anders är nöjd med sitt liv :)
Har hittills mest sett godmodiga leenden från hans håll.
.
Lite kul att han uttalar 'korset' på sitt speciella nordskånska vis: 'koshet'.
.
Den 3 november hoppas jag han kommer till Vår Frälsares församling i Malmö, där några av oss sjunger för ungdomarna som konfirmeras. Det blir förresten inte så många andra att välja på nu när hjälpbiskop William åkt tillbaks till England....

Fotokälla1

16 kommentarer:

Kaplansgården sa...

Jag förmodar dock att biskop Anders har fri mat och fri bostad, ksanske fri bil. Han har väl inga studielån att betala och ingen familj att försörja?

Z sa...

Kaplansgården
Nej, familj får han inte ha, just precis ;)

Studielån har många präster att betala.

Bilen brukar vara hela prästgårdens/klostrets/församlingens gemensamma bil

Undrar förresten om man skulle argumentera sådär för någon som jobbar på Ericsson:
"Du har inga barn så du bör få mindre i lön"
;)

Anonym sa...

Mmm... jag mötte honom första gången sittande i ring med några tanter på S.t Davidsgården i Rättvik. Det var ett par år innan biskopstiden. En stor man i all sin enkelhet.
Han talade om Guds moder på ett sätt som fick mig att känna att wow... hon är min morsa med ;)

Kaplansgården sa...

Ett tillägg måste dock göras. Det är ormligt att en biskop i Svenska kyrkan tjänar över 800.000 om året. Men däremot borde han kanske ha fri bostad och hjälp i hemmet, med tanke på arbetsbördan.

Kaplansgården sa...

Du har rätt så skulle man inte argumentera, men som sagt det är inte pengarna som är avgörande för en präst. Däremot skall han ha rimlig lön. Herren Jesus säger ju att arbetaren är värd sin lön. Det betyder inte att han skall vara varken underbetald, eller överbetald

Z sa...

Hosanna:

Han är ett exempel på en präst som har massor med tålamod, verkar det som. Kan sitta och prata med en gammal tant fastän han har urbråttom. kanske för att han är karmelit och lärt sig kontemplation från grunden.

Minns en gång då det käbblades vid övningen till en konfirmation, om hur processionen skulle organiseras etc etc och det tog sin lilla tid.
Anders stod lugnt och kom med lite tips för att skynda på men tappade inte tålamodet.

Men denna kvalité har också många präster i Svk och Pingst

Z sa...

Kaplansgården

Nej, min mening med denna "insändare" var mest att peka på det som Dagen glömt nämna:
Den som står på botten i lönelistan.
De koncentrerade sig på Ulf Ekmans olika husköp istället.....

Kaplansgården sa...

Jag förstår. Jag tror det ligger en stor styrka i katolska prästerssätt att leva sina liv.

Z sa...

Kaplansgården

Jag tror inte att ni i SvK tjänar mer än en,....tja hyfsad, lön, det var inte så mycket er jag menade att adressera, utan

medias och oss människors sätt att fokusera på den som har mest istället för att lyssna på dem som har minst.

En lista går ju både uppåt OCH neråt.

Kaplansgården sa...

Instämmer i detta! Dagen var väl mer ute efter skandaleffekten förmodligen.

Anonym sa...

"Undrar förresten om man skulle argumentera sådär för någon som jobbar på Ericsson:
"Du har inga barn så du bör få mindre i lön"
;)

Kanske ändå om det visade sig att den anställde både bodde och dinerade gratis i Ericssons lokaler :-)

Z sa...

Anonymus

Rätt, i så'na fall, men detta gäller då även barnfamiljerna, om de får bo i Ericssons lokaler
;)

Anonym sa...

Visste att Arborelius som katolsk biskop hade låg inkomst men så låg hade jag inte väntat mig! Han tjänar lika mycket som en person med sjukersättning/förtidspension i Sverige. Å andra sidan har han inga barn att försörja och mycket av det han behöver ingår nog redan i jobbet. Resor och dyl betalas väl knappast av hans privata kassa.

Han lever nog OK. Själv lever jag alldeles förträffligt på sjukersättning. En student har det ju betydligt tuffare! Mycket handlar nog om levnadsvanor och prioriteringar.

Och är fokus på annat än att samla på sig, ha stor familj och leva i dyra tjusiga bostäder så är det ju inte mycket pengar som behövs faktiskt. Arborelius torde ju ingår i denna grupp. Tycker han är ett föredöme. Heja Arborelius!

Anonym sa...

TACK Z. Ett mysterium är löst... :)

Jag kommer ihåg att de i katolska kyrkan förr (typ för nåt år sedan, när vi gick där ibland) brukade be för "biskop Anders, biskop William och..." men nu, när vi är tillbaka i KK efter en liten paus, har biskop William försvunnit ur bönerna och jag var lite konfunderad, för jag visste ju inte vem det var, eller om jag kom ihåg fel - kanske jag bara hittat på att det brukade nämnas någon sån i bönerna, pratade med min man om det och han kom inte ihåg nåt sånt och vad han visste fanns det ju bara en biskop i Sverige. Men - det har alltså funnits en biskop William som inte är i Sverige längre, förstår jag nu. Så nu har pusselbitarna fallit på plats - TACK! :)

Anonym sa...

Eva-Maria; Helt off topic men...*Vinkar* har också sjukersättning...på halvtid visserligen...

kyrksyster sa...

Träffar biskop Anders ibland... alltid trevlig... underfundig humor...

Men han är munk, har levt sitt vuxna liv i kloster. Han är anpassad till det. Både vad gäller sina egna vanor och behov som sin syn på världen.

Han förstår inte så mycket av hur vi vanliga dödliga har det känns det som...

Skicka en kommentar

Sjung ut