16 okt. 2007

Har ni provat att skippa starkt kaffe?

Vill gärna dela med mig av ett tips

Har du huvudvärk? Ofta?

Skippa kaffe. Jag tror det torkar ut och orsakar spänningar.

Själv har jag bytt ut det obligatoriska capuccinoköpet vid automaterna (2 spänn, billigt) mot chokladdryck (2 spänn, lika billigt) och har inte haft skallebank på flera veckor nu, vilket jag ofta hade tidigare, sedan tonåren.

Hemma fortsätter jag med kaffesörplandet, men mitt kaffe kan närmast liknas vid te, eftersom det är så svagt. En halv kaffeslev Zoégas per kopp. Försöker att inte konsumera den starka varianten mer.
.
fotomodell: varm choklad

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej Z!

Denna nivå av lättsamma inlägg var precis vad jag orkade med nu. Har ont i huvudet (extremt ovanligt faktiskt!) och tror det beror på att jag inte hunnit ta mig en kopp kaffe ännu... ;)

Men det ligger nog något i det du skriver. Kaffe är ju lite av ett nervgift och skapar oro och fysiologisk stress i stora mängder då det påverkar nervsystemet. Men är man beroende så behövs ju den lilla dosen för att uppnå perfekt jämvikt. :)

Har dock hört att svagt kaffe är sämre att dricka än starkt om man nu inte får sur mage förstås. Vaför vet jag inte.

Nu till kaffet...alltid rättvisemärkt ;)

Anonym sa...

Dricker helst bara thé...

Tuve sa...

JAg föredrar också te, även om jag dricker (gratis) kaffe på jobbet. Men det är mest för att det är så bökigt att göra gott te på jobbet (påste är ju inget alternativ...)

Anonym sa...

Jag känner mig åtminstone konstig i huvudet när jag druckit starkt kaffe (som just nu...) Personer med migrän rekommenderas att inte dricka kaffe, vet jag.

Det är märkligt med sådana här "vuxendrycker", som kaffe och öl. Vissa märken och sorter kan verkligen smaka gott, men hur ofta gör de det, egentligen? Ändå gillar man (jag) att dricka både öl och kaffe. Kaffe är jag dessutom storkonsument av...

Anonym sa...

Kära ni,

Kaffe är en gudadryck men måste som allting annat tillagas med omsorg och kärlek. Rätt sorts kaffe, rätt temperatur och i lagom doser. Inte automatkaffe ( hur får man kalla det kaffe) och absolut inte svagt. ( Änglapink kallas det i Småland och av det blir man suicidal!)

Gott stark kaffe ska det vara. Inte för mkt, inte sörplande hela dagen. Utsökt och gott och för att citera Tranströmer

"Kaffe ska vara som ett ja eller ett nej!"

Maria

Z sa...

Eva-Maria
Har du abstinens-värk ;)
Hur starkt kaffe är ok att dricka, innan det blir till en farlig syra?

Hosanna, Tuve: smart, gissar att ni inte har huvudvärk så ofta

Aleph
Undrar om det är det här med beskan, en smaklök som utvecklas med åren. Men visst, kaffe: gott? Dricker det med massor av mjölk, och ölen ska vara red ale, helst Kilkenny eller falcon bayerskt

Maria
Då är det nog lika bra att jag låter bli kaffe helt, eftersom jag inte ens gillar starkt ;)

Anonym sa...

Inte ofta som vi tycker olika kära Z men nu är det ett sånt tillfälle för jag är helt galen i kaffe.
Köper bönor som Blue Mountain och en fransk sort som jag inte har namnet på... åsså kör jag bönorna i mixern, det går kanonbra. Har en sån där malgrej som man vevar också men det blir jättebra i mixern. Sen ska man anturligtvis koka kaffe, inte brygga, jätteviktigt för at det ska bli gott.
Sådär mixtrar jag med sorter o smaker och det är så kul och GOTT!

Men du har säkert rätt att somliga inte tål kaffe så bra, precis som med rödvin, det utlöser huvudvärk hos somliga. En allergi liksom.

Men så tror jag också att huvudvärk ofta beror på att man överhuvudtaget dricker för Lite. Prova att svepa ett stort glas vatten nästa gång du får värk i knoppen så ska du se att den rinner bort :)

Anonym sa...

Z; tyvärr, både spänningshuvudvärk och migrän...men boven är iaf inte kaffe ;)

Charlotte Thérèse sa...

Z,

Själv gillar jag både (riktigt - gärna starkt) kaffe och te.

En kopp kaffe brukar få igång mig på morgonen, sen är det te som gäller.

Just nu bloggpausar jag, inte med flit, och förmodligen inte så länge - för alltid händer det ju nåt. Det bara blev så när kommentarerna till "djupinläggen" så småningom sinade, och inspirationen med dem. Behöver feedback ibland för att få ny sprätt på tankarna - kaffe hjälper inte långt... :-)

Har spelat alfapet under "bloggsemestern" hittills - eller rättare sagt betapet - det finns på nätet - folk är jätteduktiga - kan rekommenderas om man vill hålla hjärnan igång mellan bloggpauser och skarpa inlägg...!

Charlotte

Z sa...

Kristin

Vilka tips! Kanske mår man bättre av kaffet om man gör som du och Maria: njuter respektfullt och högtidligt

Maria, förresten
Uttrycket 'änglapink' hörde jag senast för ett par år sedan i engelska komediserien 'Keeping up appearances', där Onslow kallar en lätt alkoholdryck för 'fairypee' Hehe ;)

Hosanna
Bara för det ska jag be för dig i aftonbönen. Så här kan det inte fortsätta!

Charlotte
Ja, det verkar som om flera av oss pausar från de djupa genomtänkta inläggen.
Skulle vara skoj att spela alfapet med dig.

Anonym sa...

Z; varmt tack.

Charlotte Thérèse sa...

Z,

Ja, idag blir det nog bara en klurig bild som får förgylla min blogg - får se om ni kan gissa vad det är... :-)

Registrera dig på Betapet, länk finns i min blogg - maila mig ditt användarnamn så får du mitt, sen hittar vi en tid - ser fram emot en tuff match...!!! Och sedan ett par revanschmatcher... :-)

Charlotte

Z sa...

Jag gör detta i veckan och meddelar dig :)

Monica O Kolkman sa...

Ibland hjälper kaffe mot huvudvärk, ibland inte.
Choklad är kanske ett alternativ, men brukar alltid vara för sött.
Jag älskar "hemmalagad" chokladdryck direkt från cacao, med bara lite socker, mycket godare än tex. Oboy.

Charlotte Thérèse sa...

Z,

Ser som sagt fram emot det!

Skriv "alfapet" eller nåt som rubrik så jag inte missar det bland allt spam....

Charlotte

Skicka en kommentar

Sjung ut