31 okt. 2007

Bön handlar också om att vilja

Jag är en av dem som anser att: även om abstrakta, teoretiska böner är livsviktiga, så räcker det inte på långa vägar att bara be dem.

Det räcker inte att bara säga "Hjälp oss att leva i din kärlek, Herre"
eller
"Låt oss fyllas av din ande", "Förbarma dig över oss"

Nej, jag känner någonstans att Jesus även förväntar sig de mer envisa och konkreta önskningarna av oss.

Jag pratar här inte främst om rikedomar (även om det är fullt möjligt att tänka "Snälla Gud, hjälp mig att skaffa en bil. Gud besvarar detta på sitt sätt),
utan om allt möjligt i vardagen.
Man ska VILJA någonting, tror jag.

Exempel:
"Hjälp oss att hjälpa den hemlöse mannen på centralen"
"Hjälp min väninna att få det jobb hon söker"
"Hjälp mig att bli vän med person X"
"Låt mitt företag överleva"
"Gör så att NNs cancer inte kommer tillbaka"

Lägger man inte till egna konkreta förböner till sin dagliga Fader Vår etc, så saknas någonting.

Denna känsla är svår att förklara, men jag har i mitt liv upplevt att Gud vill att man är envis och har drömmar.

Blog rections to this post:
Finns det begränsningar för vad man får be om? (Tankar i natten)

Tråkigt tillägg:
Det verkar som om jag blivit avstängd från tidningen Dagens twingly-funktion, trots att en Dagen-medarbetare i somras förklarade för mig att jag verkar ha en mycket intressant och underhållande blogg.
Jag ber om ursäkt ifall jag fuskade imorse och länkade till Dagen.se från ett inlägg skrivet igår (inte idag, alltså).
Synd, för jag tror att jag har en hel del tankeställare att bidra med :(
.
(Jag får helt enkelt be för att det hela ska lösa sig)

UPPDATERING:
Emanuel meddelar att det bara var twinglandet som det fel på! De fick ingen ping.
Tack. Då får jag lösa det istället :)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är ju självklart att Gud vill att vi ska vilja något själva! :)

Vi är ju kallade att göra hans gärningar så bönerna borde ju mer vara att få bli använd av Gud till olika saker. Han verkar ju genom oss och då kan vi betjäna varandra och på så sätt att uppfylla många böneämnen.

Vi får inte bli passiviserade robotar. Kristus bor i oss! Han talar till oss i våra drömmar och längtan! Vi får gå i tro och börja verket och be och ha tillit till att han välsignar det vi gör i tro på att det är det rätta. Fokuserar vi på Guds rike, att tjäna andra med våra gåvor och talanger i olika uppgifter, stora som små, ska vi ju få allt det andra dvs alla behov och önskningar uppfyllda i den tid Han bestämt.

Så tror jag i alla fall. :)

Många kristna är ju osäkra på vad som är Guds röst och vilja. Det lär man sig nog av erfarenhet av att våga lyssna på sin egen vilja och jämföra med vad Bibeln kallar oss till. Vad man verkligen vill är ju inte alltid lätt att veta men man kan väl börja med vad man inte vill och börja omprioritera. Bön är delvis handling i en viss riktning för att något ska hända. Jesus har ju bara sin kropp (medlemmarna i kyrkan) att använda här på jorden så det gäller att använda sig själv och andra i relationer. Att välja och rikta sig mot något specifikt för att man ska kunna ta emot. Lättare att vara tacksam då också...

Tuve sa...

Z
Vad gäller twingly och Dagen har jag märkt att det ofta är ett antal timmars fördröjning innan man listas.

Angående inlägget:
På sätt och vis är väl detta relaterat till förtröstan. Om man inte vill något så finns det heller inget att förtrösta över. Om man vill något kan man förtrösta på att Gud låter sin vilja ske med det man önskar av honom.

Jag tror Gud älskar när vi är konkreta. Exemplet som jag beskrev här är kanske det bästa jag kan ge på hur Gud lönar den som är konkret i sina önskemål.

Eva-Maria
Jag håller med dig, förutom i att han faktiskt inte BARA har sin kropp, kyrkan, utan även DHA att använda här på jorden ;)

Anonym sa...

Ett tips från mig är att leva i ständig bön..
Så fort klockan ringer, och man skall upp så börjar jag dagen med en kort bön i stil med "må denna dagen ske i din vilja jesus"
Sen så kan man fortsätta med en kort bön på väg till jobbet i bil/buss osv.
Det blir en så bra start på dagen då tycker jag. Sen så kan man be på jobbet medans man jobbar (om det nu är möjligt) Eller så kan man be vid tex toalett besök (ett ypperligt tilfälle för bön) :)

Sen när man kommit hem och tar sig en lite promenad kan man ha bön.
Då blir liksom hela dagen en lång böne dag.
Och då finns jesus nära hela tiden, och då kan man lyssna på hans ord.
Bara lite tips från mig.

mvh mike

Z sa...

Mike Välkommen!

LeoH sa...

Tack för inspirationen till ett inlägg. Jag länkade hit.

Anonym sa...

Tack Z
Mvh mike

Z sa...

Leo

Kollar genast in ditt inlägg :)

Z sa...

Anonym
Dina tecken går inte att läsa

Skicka en kommentar

Sjung ut