4 okt. 2007

Kylflänsar och småfåglar

Vet ni vad 'kontakt-yta' är för något?

Om inte, så kan jag säga kort att det är den yta som gränsar mot omvärlden, luften, atmosfären.
Ex.
En flaska som står på ett bord har kontaktytan:
allt utom botten (som inte gränsar mot luft, utan mot bordet). Och om korken sitter i och flaskan är full, så är inte innanmätet kontaktyta.

När jag var tonåring fick jag reda på varför jag har så lätt för att frysa : Jag är smal och har långa, tunna armar, t ex, smala långa ben, samt smala långa fingrar.


Min kontaktyta är stor i förhållande till volymen, särskilt tunna lillfingret har känt av detta villkor.......oj, oj, oj....brrrrrr......
.
I volymen finns en massa uppvärmande faktorer: blod som cirkulerar, kött, hud, späck, muskler. Om man ska trivas i det kalla behöver man mycket sådan substans. Även för dött material (saker) gäller att volymen/massan skyddar mot kyla och blåst.

Motsatsen till ett spinkigt lillfinger borde vara en boll. Om man delar volymen med kontaktytan får man en mycket högre andel än med långa fingret.

Småfåglar som stannar här över vintern har nästan formen av en boll: De har så få smala utskjutande delar som bara möjligt. Bäst klarar man sig på vintern, i alla fall i teorin, om man har en liten, liten näsa, korta fingrar, bastanta ben och former.

Ett specialområde där man drar stor nytta och fullkomligt kramar musten ur denna naturlag, är vid användandet av sk kyl-flänsar; de sitter ofta på och kring kretskorten i datorer, tv-apparater, etc......Många av elektronik-komponenterna förstörs av den höga värme som alstras i kretsen och behöver därför massor med svalka. Även luftkylda förbränningsmotorer har stort behov av flänsar.
.
Metall-flänsarna har en enorm kontaktyta, massor med tunna, smala, utstickande delar.
Jag brukar jämföra med Norges kontaktyta mot havet, kuststräckan.
De är oftast gjorda i något material som lätt leder värme: koppar eller aluminium
.
Men, tänker spinkiga läsare, varför blir man då så himla varm på sommaren, då?
Jo, därför att vi som inte är av aluminium även blir uppvärmda fortare! Tyvärr. Den som snabbt blir avkyld, blir också snabbt uppvärmd.
.
jo, jo
.
Photo source1
Photo source3: http://www.dustin.se/
Photo source4: www.inwarehouse.se

9 kommentarer:

Anonym sa...

Har du hört talas om Bergman's rule? Den säger att individer av en given djurart blir större ju längre norrut man kommer. Det stämmer väldigt bra för tex älgar och andra hjortdjur och har naturligtvis att göra med att stora djur klarar av att hålla värmen bättre än små.

Ditt exempel med runda stannfåglar stämmer även bra för däggdjur. Nordliga fjällrävar och skogsharar är mycket rundare, och har mycket kortare extremiteter än de sydligare rödrävarna och fälthararna.

Z sa...

Johan
Har också hört detta och även motsatsen, många djur är större söderut.
men säkert har du rätt i detta om utskjutande delar. Har kollat in bilder på polar-rävar och fjäll-rävar: Deras nosar är så korta att de liknar katter ;)

Anonym sa...

Nej, Bergman's rule stämmer inte alltid, men i de fallen beror det ofta på den postglaciala invandringshistoriken.

Trevliga illustrerande bilder du har lagt in!

Z sa...

Thanks, Johan
Det var de snyggaste flänsarna jag hittade med google bilder :)

Anonym sa...

Tack för din förklaring till mina problem mvh /Stickan/

Dag Selander sa...

Kontaktytan kan väl oxå va social, eller? Hur är det med kontakytan visavi kylflänsarna och den svenska motorutvecklingen? Helt spolad, eller...

Anonym sa...

Dag

;) :)

Anonym sa...

Oj! har aldrig tänkt på dessa intressanta saker. Det är alltså därför jag fryser,för jag är så liten i detta kalla land bland långa älgar. Min egen lösning på det problemet är att hålla värmen uppe med hjälp av en fotboll som jag dribblar runt för det mesta (utom på jobbet, de blir vansinniga på mig). Hoppas slippa snö i vinter för fotbollens skull! Ronaldinha

Z sa...

Fotbollsnördar
Välkommen!

Ja, sedan finns det, om jag hört rätt, något som kallas brunt fett resp vitt fett, och har man mycket av "vitt fett" fryser man lättare.
Så det är lite gener, lite kroppshydda.....

Skicka en kommentar

Sjung ut