25 okt. 2007

Går med i Facebook så fort avtalen förbättras

Vi svenskar är oftast, som Fredrik Lindström konstaterade i "Världens modernaste land"-programmet, på vår vakt och nästan paniskt rädda för att ingå i någon sorts organisation då det gäller religion. Det kan ju bli sekt & masspsykos, av det hela, om fler än jag själv är med! Man vägrar i princip att göra det som andra gör, tillsammans. T ex att be.

Men vi är oroväckande smidigt lättledda, då saker och ting INTE benämns som "religion". Allt nytt ska anammas. (ok, överdriver lite). En av alla dessa konsensus-företeelser, är nät-communityn Facebook.

* "Alla" man känner gick med, på mycket kort tid, bara några dagar.

Varningslampor borde blinka då.
Det gör de nämligen i högsta grad hos medel-skandinaven, då det gäller politisk och, i synnerhet; religiös verksamhet.

* Varningslampa nummer 2:
Facebook vägrar, tydligen, konsekvent att svara på journalisternas frågor om "slavkontrakten" som varje ny användare skriver under, dvs att man frånsäger sig alla rättigheter till bilderna man lagt upp på sina sidor.

Varför i all sin dar vägra svara på frågor?
Låter lite som....hal is.... och djupt vatten.
En annan tänker i sitt stilla sinne: Vi förväntas att ge så mycket information som möjligt om oss själva, så att annonsörerna kan använda detta på bästa sätt för att kunna tjäna så mycket som möjligt;
varför inte återgälda detta genom att själv också ge info om företaget? Hmmmmmmm..........

Användarna uppmanas nu att ta bort namnen vid fotona på vänner och släktingar.

* Jag vill säga till alla internetvänner och irl-vänner som inbjudit mig till Facebook (mailen lyder numera "Person NN har inbjudit dig som vän på Facebook. Dessa personer har redan inbjudit dig förut, nu är det dags att gå med i Facebook") :
Jag kommer med, när avtalen ändrats till något mer fördelaktigt.
(och så måste jag finna tid bland arbete, bloggande o dylikt, samt att jag behöver skaffa en kamera, utan vilken det verkar meningslöst ;) ).

Jag vill inte att ni andra går ur facebook, för det är säkert kul, men var försiktiga med dem ni inte har frågat och sätter upp bilder på, så löser det sig nog.
Diskussionsgrupperna verkar rent av suveräna.

* Måste avslöja att jag i början var väldigt tveksam till blogg-fenomenet, var rädd för likriktning och masspsykos; "alla" hade ju en blogg ett tag.

Men sedan upptäckte jag blogspot. Här får jag själv välja typsnitt, bakgrundsfärg, samt teckenfärg. Varje inlägg kan se olika ut, om man VILL :)

Uppdatering:
Orosspröten igång igen:
Såg just på min sitemeter att sökorden för en som råkat surfa in till detta inlägg var:
"hur gå ur facebook" Berättar inte användarvänliga Facebook hur man gör om man vill lämna dem?..................

16 kommentarer:

Anonym sa...

www.alltforforaldrar.se är också ett community som stödjer mobbing, mörkar sanningar och förföljer vissa medlemmar. Jaag har varit med men hoppade av då jag insåg att vissa får uttrycka sig hur som helst för att de slickar r*v (lite upprörd ;)) medan andra som jagar sanningen och tror att den ska göra oss fria blev utslängda med huvudet före.

Z sa...

Hosanna

Oj, jag har hört liknande vittnesmål från lunarstorm, med folk som blev mobbade och hotade.

Charlotte Thérèse sa...

Z,

Jag ligger själv väldigt lågt med Facebook nu - det var jättekul de första dagarna - men sen har så mycket skumt hänt med min dator att jag aktar mig - tror att det beror på virus därifrån.

Antiviruprogrammet gav utslag flera gånger när jag loggade in där, även efter registreringen, och när jag installerade saker i profilen, så nåt är det.

Och så har jag börjat få en massa oönskad reklam... :-(

Det verkar som att de säljer mailadresser utifrån folks olika intressen.

Eller så är det de extra grejer man lägger till som Facebook inte har skapat som ger företagen ens adress.

Har bara lagt in en bild, och så får det nog förbli, det finns så mycket annat som är roligare där än att lägga in bilder tycker jag.

Men i bloggen blir det många fler bilder....

Tycker det är roligare att blogga faktiskt, än att "facebooka".

Charlotte

Z sa...

Tack, Charlotte, för att du bekräftade. Blev så lugn av att du säger att det är roligare att blogga.

Hade facebook åtminstone haft en konfigureringsmöjlighet, så man slapp de fula blå nyanserna (annars är blått blott fint) och kunde designa själv, så...
Men det verkar inte så, då jag slår upp "facebook" på Google bilder

Du som tar så extremt fina naturfoton borde försöka skydda dem från facebooks klåfingriga händer.

Anonym sa...

Det är inte så katastrofalt med Facebook, det kan vemsomhelst kolla upp (se speciellt privacy-avdelningarna i terms of use). Påståendet om 13-sidigt kontrakt, med en speciellt komprometterande text på "sidan fyra", saknar också motsvarighet i verkligheten. Det finns helt enkelt inga "sidor" i kontraktet, och det är inte ens mer omfattande än sådana brukar vara (till exempel för Hotmail, gmail o.s.v.)

Allt är antagligen ganska mycket en tidningsanka; och det kan också vara en anledning till att ingen bakom Facebook vela bemöta dem.

Folk är lättleda? Jo, man sväljer tydligen allt som står i tidningarna... ;-) Till och med när så många Facebook-användare själva lär ha kastat i alla fall ett öga i Terms of use.

Anonym sa...

[Går det inte att efterredigera sina inlägg på nåt sätt?]

Man godkänner dels terms of use med privacyavdelning och ett rent privacy-dokument när man blir medlem. Alla kan kolla upp dem i sin helhet och se att det inte riktigt är det slags "slavkontrakt" som man får intryck av genom medierna.

Z sa...

Aleph
Jag ska kolla upp the terms of agreement.

Efterredigera dina kommentarer, menar du?

Så här:
1. Markera hela din text, tryck ctrl + C

2. Klistra in i en ny kommentarruta (ctrl + V), redigera sedan som du önskar.

3. Ta bort den gamla kommentarern genom att klicka på den lilla papperskorgsfiguren längst ned i kommentaren

averater sa...

"By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing. You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content."

dvs de får göra vad de vill med allt som laddas upp på deras servrar även om du sedan tar bort bilderna eller går ur facebook...

Z sa...

Averater,
tack för besväret att klistra in denna sekvens.

Nu förstår jag bättre.

Många är oroliga för att vilken myndighet/arbetsgivare som helst kanske kan beställa material från facebook,

men mitt egentliga problem är diktaturer, eller mindre nogräknade regeringar:

Tillhandahåller Facebook info åt dem?
Nu tror jag inte detta om Facebook, men jag skulle vilja se försäkringar i terms-of-agreement mot sådant.

Hade jag "varit Facebook" så hade jag haft en strikt princip:

info om användarna/foton ENDAST till sponsorer (företag).

Anonym sa...

Averater har fel, det här blogginlägget av Rick Falkvinge förklarar det tydligt, samt vilka förvrängningar Metro har tillåtit sig: http://www.falkvinge.com/2007/10/dagens-ickenyhet.html

Igår skapades en svensk "motståndsgrupp" på Facebook mot dessa påstådda övergrepp. Men lustigt nog har till och med kvinnan som startade den medgett att hela saken är ganska överdriven...

Z sa...

Från Falkvinges inlägg:

"när du laddar upp bilder till Facebook, så godkänner du att de finns på Facebooks website. Det är, ursäkta, ganska jävla självklart. En website behöver, för att vara juridiskt-upphovsrättsligt oklanderlig, ha rättigheter att distribuera allting som finns på websiten.

Eftersom du har rättigheterna till de bilder som du laddar upp, så för att Facebook ska ha sitt rättsläge klart, så måste du avtalsmässigt godkänna att de får publicera bilderna på sin website..."

Vad jag vänder mig emot är följande:

Att de får sälja informationen om användarna till vem som helst, dessa vem som helst kan vara regeringar och myndigheter, samt olika politiska grupper.

När man går med i Facebook tror man väl att användarprofilen endast är tillgänglig för dem man bjudit in som "friends"?

Anonym sa...

Z: Det är inte riktigt så, när man läser dokumenten i sin helhet. "Perpetual" i Averaters citat bör översättas med "fortgående", inte "evig" som hos Metro; och i en annan del av kontraktet klargörs det att Facebook bara har nämnda fortgående rättigheter så länge användaren inte själv raderat materialet.

Saken förvirras av att Facebook är en amerikansk sajt med en annan juridisk praxis än den vi är vana vid. P.g.a. den överdrivna stämningskulturen måste man garantera sig mot alla eventualiteter, även när de verkar som mest korkade. McDonald's tvingades ju trycka en text på sina kaffemuggar med varning om hett innehåll efter att en person stämt dem för bränd tunga...

Olle Sahlin, som själv är utgivare, har utrett det ganska bra hos "motståndsgruppen". De som är medlemmar i Facebook kan kolla in diskussionen i gruppen "Facebook Terms of Use In Action".

Jag själv gillar Facebook och har hållit mig där istället för att blogga den sista veckan :-)

Charlotte Thérèse sa...

Z,

Jag använder bara Facebook för att hålla kontakt med folk jag känner - och nya vänner - på ett bättre (och roligare) sätt än via mail.

Men att blogga är som sagt kuligare... :-)

Och några foton laddar jag inte upp på Facebook utom profilbilden.

Foton lägger jag bara i min blogg och på hemsidan.

Apropå det så är jag just på väg att lägga in lite fler små kalvar...

Och - igår bjöd två vänner in mig till en grupp som startats just mot Facebooks fotoanspråk. Så till slut gick jag med där, bara för den goda sakens skull.

Så i princip kan du ju göra likadant - gå med, men låta bli att ladda upp de bilder du vill ha kvar copyrighten till - och gå med i protestgruppen!

Charlotte

Z sa...

Charlotte

Ingen dum idé, faktiskt

Anonym sa...

Ta och läs detta, Z och andra: Facebook inte så farligt av advokaten Monique Wadsted.

Hon konkluderar: "Facebook är alltså inte en farligare plats på internet än någon annan." Allt är en ren tidningsanka.

Z sa...

Aleph
Nu är det dags för mig att bli lite ärlig. Jag har också problem med att man inte kan ändra designen på facebook, inte nämnvärt i alla fall. Samma fula blåa nyanser åt alla. Kanske har jag en viss likriktnings-fobi (bland alla andra fobier).
Men det som är bra, är nog ordentligt bra: Diskussionsgrupperna :)

Skicka en kommentar

Sjung ut